iPeak Marketing AB

Tidsbesparing med Google Instant?

Nyhet   •   Okt 04, 2010 14:33 CEST

En av de största nyheterna inom sökmarknadsföring har under de senaste veckorna varit Google Instant. Ämnet har verkligen varit alla mediebevakares ”snackis” och många skribenter har stött och blött funktionens styrkor och svagheter.

Kort sagt effektiviserar funktionen Google - sökningarna genom att visa sökresultaten i den organiska träfflistan samtidigt som sökordet skrivs in. Resultatlistan ändras alltså i takt med att sökordet skrivs och du kommer därför, vid varje sökning, få upp en mängd olika träffresultat vartefter du skriver in det ord du söker efter. En av de stora fördelarna med Google Instant är enligt Google själva att användaren i genomsnitt sparar 3,5 sekunder per sökning genom denna utveckling.

En intressant aspekt i det hela är dock att, som vi ovan nämnde, det för varje sökning kommer dyka upp många olika träfflistor innan du skrivit klart ditt ord. Frågan är då hur mycket tid vi reellt faktiskt kommer spara då risken att hamna på ett sidospår ökar kraftigt med denna nya funktion. Kommer vi vara konstanta i vår ambition att hitta svar på exakt det ord vi skrev in, eller kommer vi att ”hoppa in” på trådar om andra liknande ord och se om det leder oss rätt? Det återstår att se!

Läs mer om oss och sökoptimering på vår hemsida, www.ipeak.se