Intel Security

Tips för en tryggare jul

Nyhet   •   Dec 03, 2013 13:14 CET

Julen är familjens stora högtid, men också shoppingens – och därmed är julen tyvärr också högsäsong för bedragare och brottslingar. Inför årets stora köprush vill vi bidra med några extra aktuella tips för att säkerställa att inte julklappspengarna hamnar i fel fickor.

Stulen identitet
Oavsett om du handlar klapparna online eller i fysisk butik bör du hålla extra koll på dina identitetshandlingar. Idag är identitetsstöld det vanligaste bedrägeribrottet – under 2012 drabbades 65 000 svenskar och stöldbeloppet uppgick till 2,7 miljarder kronor. Oavsett om du förlorar din plånbok i julträngseln, får kreditkortet skimmat eller är oförsiktig med dina kontokortsuppgifter när du e-handlar kan det leda till både ekonomiska förluster och ökad julstress. Det finns tyvärr inget enkelt sätt att skydda sig, det enda rådet som gäller är att alltid vara vaksam – både på din plånbok i trängseln och när du uppmanas att klicka på en okänd länk när du surfar eller får e-post.

Om det är för bra för att vara sant…
Enligt Handelns Utredningsinstitut förväntas handeln i december omsätta 65,7 miljarder kronor – ett nytt rekord. Men alla julklappar är inte önskade och från juldagen och framåt börjar nästa köprusch – på bytessajterna på nätet. Tyvärr är detta också uppenbart för bedragarna. Två enkla tumregler när du vill fynda är tankesättet ”Om erbjudandet verkar för bra för att vara sant, är det nog det” och att vara extra vaksam när säljaren begär förskottsbetalning. Enligt en YouGov-undersökning från 2012 har var tionde svensk någon gång drabbats av e-handelsbedrägerier.

Vem är säljaren?
E-handeln fortsätter att öka kraftigt och förväntas slå nytt rekord under julen men det lockar också oseriösa aktörer – på valfri prisjämförelsesajt finns det ofta små och billiga leverantörer med pris kraftigt under större kedjor. Det kan vara för att de har bra logistik – men det kan också innebära att varor levereras sent eller inte alls. Det positiva är att varningar om bluffbolag sprider sig snabbt på nätet. Så kolla alltid vad andra kunder säger om en nätbutik innan du handlar – på prisjämförelsesajterna finns även betyg och omdömen från andra kunder. Annars kan du stå utan både paket och pengar på julafton.

Vem ringde?
För ett par veckor sedan ägde det första utbredda telefonbedrägeriet rum i Sverige och tiotusentals mobilkunder drabbades. Globalt är den här typen av bedrägeri vanligt förekommande och därför är det tyvärr troligt att det inte är sista gången det händer här. Under jul och nyår rings det fler samtal i Sverige än under resten av året – och då är det kanske inte alltid man reflekterar över det uppringda numret. Det är alltså värt att tänka både en och två gånger innan man ringer upp ett okänt nummer. Och ha förståelse för att någon du själv söker kanske inte ringer tillbaka när du bara ville önska gott nytt år.

God och trygg jul önskar McAfee!