Invest Sweden

Tokyo Pack – en mötesplats för nya affärer

Nyhet   •   Okt 27, 2010 15:57 CEST

Japan väcker stort intresse bland svenska förpackningsbolag. Det är ett land med förpackningsföretag i framkant som Sverige har mycket att lära och inspireras av. Ett intresse som är ömsesidigt, japanerna är nyfikna på all den kompetens och kunskap som finns bland svenska förpackningsbolag.

En delegation från Sverige, bestående av 30 personer från framför allt företag men även intresseorganisationer, reste i början av oktober en vecka till Tokyo för att träffa japanska förpackningsföretag. En av mötesplatserna var Tokyo Pack, Asiens största förpackningsmässa, där de svenska innovativa förpackningsföretagen visade upp sig i en gemensam monter och matchmaking-möten organiserades.

- Vår roll är att skapa förutsättningar för samarbeten och affärer. Internationella mässor, typ Tokyo Pack, fungerar som en bra plattform för möten. I samband med detta evenemang organiserar vi också andra aktiviteter, till exempel rundabordsamtal och nätverksträffar som ger möjlighet att knyta nya kontakter, säger Fredrik Gisle, Invest Sweden.

Fokus på matchmaking
Det som uppskattas mest av de svenska företagen är att få träffa japanska bolag på tu man hand för att diskutera eventuella samarbeten. Under veckan ägde ett 40-tal individuella möten rum mellan svenska och japanska bolag om allt från kompetensutbyte och teknologiöverföring till rent konkreta samarbeten. Dai Nippon Printing, Toppan Printing, Lintec, Toyo Ink, Kyocera, Sony Chemical och Mitsubishi var några av de större japanska bolagen som Invest Sweden arrangerade möten med.

- Tokyo Pack-veckan har varit intressant då den gett mig möjlighet att förstå japansk affärskultur bättre, säger Magnus Levinsson på Korsnäs.

Ny kontakt gav affär
Det svenska företaget MicVac, som har en unik förpacknings- och tillagningslösning för färdiglagad mat, är ett exempel på vad en initial kontakt på Tokyo Pack kan leda till. Vid 2008 års version av Tokyo Pack introducerade Invest Sweden Micvac för Japans ledande förpackningsföretag, Dai Nippon Printing. Idag har de två ett samarbetsavtal och Dai Nippon Printing är Micvacs partner i Japan. Micvac deltog också på årets upplaga av Tokyo Pack men nu i Dai Nippon Printings monter där de visade upp sin färdigmatsförpackning som gjorde stor succe.

- För några år sedan började vi undersöka om den japanska marknaden var rätt för Micvac-metoden och hur vi skulle angripa den. Tack vare de kontakter Invest Sweden förmedlat samarbetar vi efter endast två år med Dai Nippon Printing vilket vi är oerhört glada över, säger Johan Zetterberg på Micvac.

Svensk innovation lockar
I samband med Tokyo Pack ägde Asiens förpackningskongress rum där Cecilia Johansson, som arbetar med förpackningsutveckling på Ikea, var huvudtalare på ett seminarium. “IKEA's packaging strategy to reduce effects on the environment” var temat på det välbesöka föredraget som väckte stort intresse bland den japanska publiken.

Sveriges ambassadör i Tokyo, Stefan Noreén, tillsammans med Invest Swedens generaldirektör, Per-Erik Sandlund, bjöd in till en mottagning på ambassaden. Ett 30-tal exklusivt inbjudna japanska företagsledare inom pappers- och förpackningsindustrin nätverkade med den samlade truppen från Sverige.

- Det var exakt rätt nivå på företagsledarna som deltog på tillställningen i ambassadörens residens. Jag träffade flera nyckelpersoner, säger Chris Wildt på A&R Carton.

Sammanfattningsvis var årets upplaga av Tokyo Pack ett lyckat evenemang för Sverige där svenska bolag hade god utväxling på de möten som skedde under veckan och Sverige var väl representerat och syntes i många olika sammanhang. Till exempel var Sveriges ambassadör den enda icke-Japan som höll tal vid invigningen av Tokyo Pack. Dessutom var välkomsttalet på japanska.

Deltagare i den svenska delegationen, som var organiserad av Invest Sweden tillsammans med Invest in Skåne, Packaging Mid Sweden och The Packaging Arena, var representanter från Billerud, SCA, Iggesund, A&R Carton, Korsnäs, Tara Pac, M-real, Voxvil och Flexlink.

Malin Ruthström
Invest Sweden