Conscriptor

Traditionella moment i vården digitaliseras och ”tal till journal” införs

Nyhet   •   Sep 26, 2016 16:33 CEST

Conscriptor, som leder utvecklingen mot en effektivare och mer digitaliserad svensk vårdadministration, erbjuder en modern digital dikteringslösning, som bygger på taligenkänning där medicinska sekreterare övervakar lösningen.

-Vi inför artificiell intelligens i vår tjänsteleverans. Successivt lär sig systemet läkarens dialekt, brytning och sätt att diktera, specialtermer osv. Efter en kort inkörningsperiod fungerar systemet helt automatiskt efter principen ”tal till journal”, säger Henric Carlsson, vd och grundare av Conscriptor.

- Vår lösning levererar kompletta journaler med en smart teknisk lösning som anpassar sig till läkarna och låter dem diktera som vanligt, som man alltid har gjort. Och att låta tekniken arbeta i bakgrunden. Ingen läkare drivs av mer administration vilket vi tagit fasta på. Smart teknik frigör resurser till nytta för våra patienter. Teknik skall underlätta och frigöra vårdkapacitet allt annat är en tankevurpa, säger Carlsson.

Conscriptor hämtar mycket av sina erfarenheter från andra tjänster man levererat till vården i jakten på att höja produktiviteten ytterligare, exempelvis med dikteringsutbildning, hjälpmedel för mobil diktering, verksamhetsanalyser och journaldokumentation som tjänst.

-Vi hade aldrig kunnat bygga hybriddikteringen så här snabbt om det inte vore för den gedigna erfarenhet som våra tekniker fått ta del av inom Conscriptor. Bolaget gör trots allt över 2 miljoner anteckningar årligen vilket är en svårslagen erfarenhet som samlas på ett och samma ställe. Att få verka i den här typen av miljö med det driv som vi ser i organisationen är helt unikt, säger Bo Eklund, affärsområdeschef Medspeech.