Rifum AB

Träakademien i Kramfors sätter rekord i Gesäll-prov: Daniela Baumann är en av elva!

Nyhet   •   Maj 21, 2014 20:17 CEST

Träakademien i Kramfors sätter rekord i Gesäll-prov:

Daniela Baumann är en av elva!

Ett svårslaget rekord är på väg att sättas vid Träakademien i Kramfors. I maj avlägger nämligen hela elva studenter gesällprov! Sju möbeltapetserare, tre smeder och en möbelsnickare. Frågan är om någon utbildning kan stoltsera med ett sådant facit? Åtminstone inom möbeltapetsering har ingen haft så många gesäller sedan 1993!

Gesäll kommer av det tyska ordet gesell som introducerades på 1400-talet och kom till Sverige under 1600-talet då det trängde undan den tidigare benämningen sven. Än idag är ett avlagt gesällprov ett bevis på den yrkesskicklighet hantverkaren har visat genom utbildning och praktik. Varje år utdelar Hantverksrådet mellan 800 och 1000 gesällbrev inom 75 yrkesgrupper.

Mittuniversitetets Möbel- och byggnadshantverksprogram, som erbjuds vid Träakademien i Kramfors, räknas som en av Sveriges allra bästa hantverksutbildningar.

Här utvecklas unik yrkesskicklighet med hantverket i centrum och kulturarvet som inspirations- och kunskapskälla. Möbeltapetserare, Smeder, Möbelsnickare och Byggnadsvårdare utbildas till hantverkare med teoretisk kunskapsbredd som för yrkesskicklighet och traditionellt hantverkskunnande in i framtiden.

-Vårt mål är att bli ledande i norra Europa, säger verksamhetsutvecklaren Göran Mellander.

Inom Möbeltapetsering är bedömningen för att få ett Gesällbrev hård. Provet skall genomgå tre granskningar under tiden provmöbeln görs och skall bedömas i hantverkskvalitet, val av material och metod.

En av de som avlägger sitt prov under maj månad är Daniela Baumann, bosatt i Kramfors och som efter tre år avslutar sin utbildning. Då väntar en ny tillvaro som egen företagare i kommunen.

-Min sambo är möbelsnickare, också utbildad vid Träakademien och vi har planer på att köpa en fastighet som kan inrymma verkstad och bostad för oss bägge.

Daniela gör sitt gesällprov med en fåtölj i mjuk, mörk sammet. Det återstår många timmar innan hon kan visa upp den för granskarna som kommer från Stockholm för att ge henne ett slutbetyg.

-Det är brådis nu och väldigt nervöst men jag kommer att hinna, säger hon medan vi tar intervjun runt fåtöljen.

Daniela säger att hon varit en ”sytjej” hela livet och intresset drog henne till Bergen i Norge där hon under fyra år studerade textilkonst och kom hem med en kandidatexamen.

-Under tiden i Bergen reflekterade jag över vad det var som triggade mig och kom fram till att det var själva hantverket. Då sökte jag på nätet och fann Träakademien i Kramfors. Tänk att jag kunde studera det jag allra helst ville, på hemmaplan.

För att bli antagen är studenterna tvungna att avlägga ett arbetsprov. Det består av en hemskickad låda med en stolsits som skall göras efter yrkesskickliga former.

-Arbetsprovet var en utmaning, säger Daniela och drar sedan ut i en lång förklaring om att hon triggas av utmaningar.

-Varje steg i utbildningen har varit en ny sorts utmaning och att nu ta steget till att avlägga Gesällprov, har varit ytterligare ett sätt att utmana mig själv.

I ett typiskt mansdominerat yrke, ja möbeltapetsering var ett mansyrke, har det nu vänt mot ett mer kvinnligt yrkesval. I alla fall om man ser till antagningen till de få yrkesutbildningar som finns. I Danielas klass är det enbart kvinnor och så har det varit de senaste åren.

Det finns heller inte så många anställningar att söka inom yrket, varför utbildningen också fokuserar på det egna företagandet. Men för de som föredrar en anställning inom industrin kan man till exempel arbeta som produktutvecklare.

-Vi läser företagsekonomi, bokföring och redovisning. Dessutom får vi en otrolig bra inblick i det egna företagandet under praktikperioderna.

Daniela Baumann räds inte sin framtid. Kundunderlaget finns på orterna runt Höga Kusten och konkurrensen är inte allt för stor.

-Klart skolan är en konkurrent, säger hon med ett skratt men jag kommer att leverera ett gott hantverk och det är folk beredd att betala för.

Hon har haft mycket tid för reflektion under alla timmar hon lagt ner på sitt gesällprov.

-Ja, det blir många tankar. Jag har funderat på olika företagsnamn och hur jag skall profilera mig på nätet. För där måste man vara, menar Daniela och ryser lite inför tanken på att bli aktiv på facebook.

-Jag är inget stort fan av facebook men inser att man som företagare bör vara där.

I slutet av maj skall gesällerna på Träakademien i Kramfors ta emot sina gesällbrev och kasta sig ut i en ny framtid. Jag undrar lite försiktigt vad nästa utmaning blir för Daniela, förutom att starta eget, flytta ihop i en nyinköpt fastighet och marknadsföra sitt varumärke.

-Just marknadsföringen blir en utmaning men jag har redan samarbetspartners på gång för att sprida kunskapen om att mitt företag finns och sedan ser jag väl Mästarprovet som en naturlig fortsättning….

Fakta:

Namn: Daniela Bauman

Ålder: 35 år

Civilstånd: Sambo

Bor: Nora/Höga kusten, 2,5 mil från Kramfors Centrum

Aktuell med: Avlägger Gesällprov vid Träakademien i Kramfors i slutet på maj 2014. Startar därefter egen Tapetserarverksamhet i kommunen.