Sportfiskarna

Träffa oss på Sportfiskemässan

Nyhet   •   Mar 20, 2012 15:49 CET

På fredag startar Sportfiskemässan i Kista, Sportfiskarna är på plats och erbjuder en rad aktiviteter och möjlighet att ta del av vår omfattande verksamhet.

Gratis fiskeskola för alla barn
Som alltid utgår sportfiskeskolan från vår monter där man anmäler sig. Varje halvtimme avgår grupper med barn till fiskeskolan.  Fiskeskolan är ett samarbete mellan Sportfiskarna, Unga Sportfiskare, Sportfiskeakademien i Forshaga och Spofa Spöfiske. Fiskeskolan riktar sig främst till barn mellan 7-12 år och är helt gratis! Förutom att deltagarna får lära sig om sportfiskemetoder, fiskarter och vattenmiljö så får de efter avslutad skola en hel påse fylld med fina fiskegrejor.

Rovfiskeprojektet
Ta del av vårt stora projekt för återställande av våtmarker och lekområden för ostkustens rovfiskar. I vår monter finns bland annat möjlighet att få en närmare inblick i hur en gäddvåtmark fungerar och prata med projektets sakkunniga. Du kan även stötta projektet genom att köpa en andel i en våtmark eller genom att köpa projektets T-shirt.

Troféfisken i Stockholm
Sportfiskarna Region Mälardalen har nyligen utvecklat en ny hemsida för det lokala Sportfiskekortets sjöar. Som en del av lanseringen av våra lokala fiskemöjligheter startas nu Troféfisken som är en fisketävling på dessa vatten. Tävlingen går ut på att fånga och rapportera in största möjliga fiskar av ett antal arter. Förutom information om tävlingen kan man på mässan träffa Region Mälardalens personal och få information om lokalt sportfiske och fiskevård. Barn och ungdomar upp till 16 år kan hämta ut ett gratis Sportfiskekort för 2011.

Köp en tröja och stötta fiskevården
Även på årets mässa kan man stötta fiskevården genom att köpa Ge Fan i Våra Vatten-produkter. Produkterna finns för försäljning i monter F 80.  Alla pengar från Ge Fan-projekt går oavkortat till fiskevårdsprojekt.

Fiske för kvinnor och ungdomar
I anslutning till Sportfiskarnas monter återfinns tjejfiskeföreningen Fjällorna och USF – Unga Sportfiskares Förbund. Där kan man få information om fiskeaktiviteter för kvinnor och om ungdomsförbundets verksamhet.

Medlemskortet ger rabatt
Seniormedlem i Sportfiskarna får 40 kronor i rabatt på inträdet mot uppvisande av giltig medlemskort.
Den som inte redan är medlem i Sportfiskarna kan bli det vid mässentrén och får då inträdet gratis.