Minplanet

Tree-shirt - tröjan som gör jorden grön

Nyhet   •   Feb 17, 2011 14:18 CET

UNG MILJÖPIONJÄR. Hallå där John Engholm som startat det sociala företaget Tree-shirt, där du säljer shysta t-shirts på webben och planterar ett träd per såld tröja. Hur fick du idén?

- Egentligen började det med namnet. Jag tyckte att Tree-shirt lät så roligt. Dessutom hade jag länge velat göra nåt slags miljösatsning, och var inne på trädplantering. Det var medan jag studerade juridik i Uppsala.

Du öppnade butiken på Världsmiljödagen 2010. Berätta om vägen dit!

- Jo, jag upptäckte ganska snabbt att jag hade många idéer men saknade den estetiska förmågan att göra rätt, det gällde att designa tröjor och göra en snygg hemsida. Så då utlyste jag en designtävling på internet där jag berättade att jag inte skulle kunna betala men att de som vann skulle få massor med exponering och sitt namn tryckt på varje tröja. Det gjorde att jag fick in många bra bidrag. Jag valde Martin Knutsson, som är lärare i grafisk design, och han har under våren även hjälpt till med hemsidan. Jag hade byggt den själv från början och det blev inte så bra.

Nu är du en av tio finalister i utmaningen Pioneer of the year (se ruta), grattis! Hur kom du med där?

- Ja, det är jättekul! Sven Heijbel som driver tävlingen hade googlat upp mig och tyckte att det jag gjorde verkade intressant, så han frågade om jag ville vara med. Det var ganska kort om tid då så jag fick brått att fixa till webbutiken.

Du säljer tröjorna för bara 99 kronor styck, och det ska även räcka till att plantera ett träd i VI-skogen i Afrika. Hur kan de vara så billiga?
- Jag har satt priset så lågt för att jag har stört mig på prissättningen på ekologiska kläder. När man producerar i tredje världen (Treeshirts produceras i Indien på uppdrag av företaget Continental Clothing) är kostnaderna så låga, att även om materialet skulle bli sju gånger dyrare så handlar det i slutändan om 30 kronor. När svenska butiker tar bra betalt för kläder av ekologisk bomull, så återförs det inte till de stackars bomullsodlarna ändå. Pengarna hamnar i fel ände, och jag vill att konsumenterna ska inse
och ifrågasätta det när de köper ekologiskt.
- Tree-shirt har väldigt små marginaler och det här är något jag gör vid sidan av mitt jobb som affärsjurist.

Hur länge har du varit miljöengagerad?
- I viss mån alltid. Jag har alltid varit irriterad på kompisar som inte källsorterar, till exempel. Jag tror att många vill göra något men känner att det är svårt. Tanken med det här är att det ska vara lätt att göra något, utan att behöva anstränga sig så mycket. Ska du köpa en tröja kan du lika gärna köpa en som är shyst, och sedan kan du visa upp ditt ställningstagande genom att den har ett budskap. Från början såg jag det som opinionsbildning.

Skulle du vilja utöka och kunna leva av det här i framtiden?
- Nja, jag trivs bra med att göra det vid sidan av och på mitt jobb är alla jätteglada och peppande över att en anställd är uttagen till Pioneer of The Year. Jag har sålt ett gäng t-shirts till kollegorna. Men visst vill jag att det ska växa. Och nu har jag tagit fram nya tryck, gjorda av studenterna Jonathan Berntsson och Matilda Wiberg, plus en tygkasse.

Om man har en idé till en fin design, kan man höra av sig då?
- Javisst, man får gärna höra av sig!

Grön & shyst produktion
Tree-shirt säljer tröjor med tryck till konsument och utan tryck till företag, så kallade profiltröjor. Även tygkassar säljs. För varje såld produkt går 20 kronor = ett träd, till VI-skogen vid Victoriasjön i östra Afrika.
Produktionen sker i Indien genom företaget Continental Clothing, och är fri från konstgödning och skadliga bekämpningsmedel. CO2-utsläppen är 90 procent lägre än för likvärdiga konventionella produkter. 95 procent av vattnet som används kommer från monsunregn. Förpackningar är 100 procent återvinningsbara, och 100 procent förnyelsebar energi används.
Arbetarna garanteras shysta arbetsvillkor - detta övervakas av Fairwear Foundation. Frakten från Indien sker med båt.
www.tree-shirt.se

OM PIONEER OF THE YEAR

Pioneer of the year är en utmaning som lyfter fram "extraordinära unga entreprenörer". Tio män och kvinnor mellan 20 och 30 år tävlar nu om de tre vinnarplatserna.

Vinnarna får ta del av kontorsplatser över hela världen, mentorskap, startkapital och globala affärsnätverk.

Bakom tävlingen står den globala plattformen för innovativa hållbarhetsprojekt Global Focus, studentorganisationen Congress EA och British Council. Samarbetspartners är Världsnaturfonden WWF och globala arbetsplatsen The Hub.

Helgen den 19-20 februari coachas finalisterna av etablerade entreprenörer och den 21 februari utses vinnaren efter att de fått pitcha sina idéer.

Läs om alla finalisterna och rösta här: www.poty.se/tavlingsbidrag.aspx

Elin Dunås

Läs artikeln och kolla in tröja, kasse och John på Minplanet: http://www.minplanet.se/aktuellt/1674-halla-daer-john-engholm-tree-shirt

www.minplanet.se - för oss om är gröna och sköna