Cityshoppa

Trendrapport 2013 – årets hetaste trend - tillbaka till framtiden

Nyhet   •   Dec 13, 2012 21:24 CET

År 2013 bjuder kanske inte på en lika spektakulär trend som att Mayakalendern tar slut, och inte på några större revolutioner inom vare sig mobiltelefoner eller datorer (det blir svårt att toppa Macbook Retina). Däremot bjuder året på massor av spännande och inte så spännande nygamla trender.

Läs Cityshoppas rapport, i sin helhet, om 2013 års hetaste trender på denna sida.

I kategorin spännande, nygamla trender placerar vi definitivt rymden! NASA skickar nya farkoster till Venus och Mars och inleder tester på raketen, MAVEN. Den mest kraftfulla raketen sedan Saturn V! Kina är inte sämre och kommer under 2013 landa på månen. Enligt kineserna är detta "bara början". Detta kan vara början på ett nytt spännande ”space race”.

Vad det gäller trista ”återvinnings-trender” placerar vi såväl musikindustrin som filmindustrin. Nyckelorden är covers och prequels (300), makeovers  och reeboots (Stålmannen). Gäsp.

Intresset för mode svalnat något i Sverige, och konstigt vore väl annars då modebranschen bland annat flaggar för att en av årets hetaste trender är att galoscher gör comeback… Annars är det mycket starka färger i vårmodet 2013 och klara mönster som gäller inom såväl damkläder som herrkläder och möbler och inredning.

Vi nämnde Maya-kalendern i början på artikeln. Ni kanske frågar er vad som blir årets nästa undergång för världen? Utan tvekan blir det solstormar. Tydligen kommer solstormarna slå ut elektronik och GPS-teknologi på jorden och skicka oss tillbaka till Stenåldern. Gäsp.

Andra trender under 2013 som är värda att nämna är

• att långresor blir mer och mer populära igen efter flera års weekendresa och Karibien blir det nya Thailand. I alla fall om den låga dollarn håller i sig vilket den verkar göra.
  • Snuttifieringen som myntades redan på 80-talet kommer bli total då fler och fler webbsidor anpassar sig efter mobilsurfarna. Stor text, stora bilder, korta budskap och skrikiga videos.
  • Dessutom har TV-bolag och olika marknadsplatser insett att det inte ens går en timme mellan hur ofta folk tittar till sin mobil. Detta kommer leda till massor av nya appar som försöker hålla i vår uppmärksamhet, under till exempel TV-program.
  • Sony och Microsoft släpper förmodligen sina nya spelkonsoler och 3D-skrivare kommer sjunka så mycket i pris att de blir attraktiva även för vanliga konsumenter.

Lokala seder och produkter blir alltmer populära och i Katalonien, Skottland och flera andra ställen runtom i världen skriker man allt högre efter självständighet.