Grythyttan Whisky AB (publ)

Trevlig sommar!

Nyhet   •   Jun 19, 2013 13:53 CEST

Försäljningen av våra buteljerade produkter fortsätter att öka. Det är framförallt de egna
produkterna med VIRUS-trilogin i spetsen som tar marknadsandelar, tätt följt av Örebro Slotts Akvavit.

VIRUS Mini
Till hösten kommer VIRUS i ett 6-pack med de tre smakerna i 5-cl flaskor.

Lyxprodukten Grythyttan Vodka, som med besked omdefinierat begreppet Svensk Vodka, hittar fler och fler supportrar liksom champagne Esterlin och cognac Voyer.

Sommaremission buteljerade drycker

För att öka försäljningen, ta fler marknadsandelar och öka marknadspenetrationen, förbereder styrelsen en öronmärkt emission om 1 MSEK till en kurs om 50 kr per B-aktie. Mer information kommer på hemsidan www.grythyttanwhisky.se med fullständiga villkor.

Systembolagets ranking

VIRUS-trilogin är på god väg in i Systembolaget. Du kan hjälpa oss genom att handla produkterna på ett Systembolag nära dig (i Örebro finns de på alla tre Systembolagsbutikerna) och kan beställas till övriga Sverige.

Grand National Strömsholm

Söndagen den 16 juni var det dags för galoppens Formel 1 i Sverige, Grand National på Strömsholm.  Ett härligt gäng aktie- & fatägare mötte upp vid Strömsholms slott. Efter sedvanligt mingel i slottet med champagne Esterlin Exclusif i glasen, fortsatte sällskapet ner till galoppbanorna under den kunnige ciceronen Jan Källses ledning. Väl där bjöd Strömsholm upp till en fantastiskt underhållande och spännande tävlingsdag, även vädret visade sig från sin bästa sida. Efter en god lunch i VIP-tältet kunde vi följa tävlingarna från bästa åskådarplatserna direkt vid målgången. Champagne Esterlins eget lopp var det fjärde, och prisutdelare var ingen mindre än franska ambassadens handelsattaché, M. Nicolas de Moucheron.

Grythyttan representerades av hela styrelsen, VD Pierre Adolfi samt Event Manager Camilla Jersin och Dalarnas länsrep Ingmar Karls.

Öppettider på destilleriet

Under sommaren har vi öppet lördagar kl. 11 – 15.

Vill du prova ditt fat finns särskilda lördagar för detta. Maila in i god tid.

För grupper har vi öppet även på andra tider.

Försäljning av destilleriutrustningen

Redan före årsskiftet 2012/13 hade vi en tilltänkt köpare av vår nuvarande destilleringsutrustning. Vi är framme vid kontraktskrivande, och kan avslöja att det blir ett skotskt företag som förvärvar den. Det tycker vi är extra roligt, även om vi hade önskat en snabbare handläggning.

Bergslagens destilleri i konkurs

I början av juni nåddes vi av beskedet att BD i Nora ansökt och beviljats konkurs. Tyvärr har deras utdragna kräftgång drabbat Grythyttan, då många inte känner till att det är två helt skilda bolag. Vi har fått mail från många arga fatägare som vill ha sina pengar tillbaka (de vet alltså inte i vilket bolag som de har sina fat). Styrelsen såg sig därför föranledd att gå ut med ett meddelande och påpeka att Grythyttan inte har något med dem att göra.

Sista destilleringen på Ekeberg

Nu planerar vi för den sista destilleringen på Ekeberg. Vi hoppas kunna genomföra den i slutet av juli-början av augusti. Då kommer alla som har presentkort med Whiskyskola eller Akademien att bjudas in. Totalt räknar vi med att köra 4 veckor, vilket borde ge ca 2500 L @ 63 % råsprit. Vi kör ett helsvensk recept, och fyller både större och små fat. Det sista fatet, en Octve på 50L i svensk ek, kommer att auktionernas ut. Vill du boka fat eller andel, hör av dig till info@grythyttanwhisky.com.

Vi önskar alla våra whiskyvänner en riktigt skön sommar!

Pierre Adolfi

pierre.adolfi@grythyttanwhisky.com