Rotary Sverige

Tusen marschaller från Rotary välkomnade 2017 i Askersund

Nyhet   •   Jan 02, 2017 22:46 CET

Rotaryklubben arrangerade ett fyrverkeri i Askersunds hamn. Foto: Johan Strandberg

Nästan tusen marschaller hade Rotaryklubben placerat ut längs kajerna i hamnen i Askersund på nyårsafton. Trots regn och blåst bildade alla marschallerna en stämningsfull inramning till nyårsfirandet. Marschallerna har klubbens medlemmar sålt till Askersundarna och deras företag. Genom den insatsen kan klubben skicka 25.000 kronor till Rotarys Läkarbank, som bland annat upprätthåller jeep-läkarlinjer i Kenya.

Det var lika många nyårsfirare som antal marschallerna nere vid hamnen för att fira in det nya året. Människor kom i gratisbussar från övriga orter i kommunen, i bil eller gående till Hamntorget för att fira in det nya året.  Rock´n Roll Band med Richard Swanström värmde publiken med gamla godingar innan publiken fick höra Nyårsklockorna och se det mäktiga fyrverkeriet, ett av länets största på nyårsafton.

Nyårsfirandet arrangeras av Askersund Rotaryklubb. Det möjliggörs genom bidrag från Askersunds kommun, lokala företag och försäljningen av marschaller. Det är en tradition som startade vid millenieskiftet.

Kontaktperson: Johan Strandberg, 070-603 9009