Sverull

Undvik förfalskade lager!

Nyhet   •   Feb 04, 2013 09:05 CET

Om du köper SKF-lager eller andra produkter av icke auktoriserade återförsäljare riskerar du att få mycket mindre för pengarna. Illegala lagertillverkare använder sig av oärliga metoder för att lura slutanvändare och orginaltillverkare.

Ovetande kunder har blivit lurade

En svensk domstol har dömt en person till ett års fängelse plus fem års näringsförbud och tilldelat SKF skadestånd sedan man funnit den åtalade skyldig till brott mot svensk varumärkeslag. Rätten fann att personen med avsikt köpt förfalskade SKF-produkter som sedan sålts vidare med hög vinstmarginal till ovetande kunder.

Tusentals förfalskade lager har identifierats

Brott- och civilmålet var resultatet av en polisrazzia i mars 2010 då polisen hittade tusentals förfalskade SKF-produkter i butiker i Stockholm och Avesta. SKF samarbetade med polisen vid identifieringen av de förfalskade lagren.

Hur kan jag undvika förfalskade lager?

När en kund köper vad han/hon tror vara lager av hög kvalitet och istället får förfalskade lager med oförutsägbar kvalitet, kan det orsaka betydande skada i maskinutrustningen. I vissa applikationer kan förfalskade lager också skapa en farlig arbetsmiljö. En del förfalskade lager är så lika originalet till utseendet att bara en utbildad tekniker kan skilja dem åt. Men kopiornas kvalitet - och risken som de medför för utrustningen - kan ibland upptäckas redan efter några timmars användning.

Köp alltid SKF produkter från en auktoriserad återförsäljare

Bästa sättet att säkerställa att dina SKF-lager är äkta är att vända sig till

en auktoriserad återförsäljare för SKF. Vi på Sverull har varit auktoriserade sedan starten och hos oss kan du vara helt säker på att få rätt produkt av rätt kvalitet och vi har lång teknisk erfarenhet. Vi är en trygg leverantör där du får både produktråd och teknisk support.

OBSERVERA

• Observera att i de flesta fall säljs förfalskade lager till normala priser eller priser som ligger strax under, till ovetande kunder.
  • På begäran kan SKF kontrollera äktheten av en kunds SKF-produkter på plats hos kunden. Detta är en tjänst som tillhandahålls av enheten lageranalys på SKF Solution Factory i Göteborg. Kontakta oss på Sverull för mer information.
  • Kunder som köper lager som inte är äkta får en produkt med dålig kvalitet som säljs till ett överpris.
  • Problemet med förfalskning avser alla kvalitetsmärken i lagerindustrin. Det är inte unikt för SKFs produkter.
  • Köp alltid SKF-produkter från SKF:s auktoriserade återförsäljare

Misstänker du ett fall av förfalskade lager? Kontakta oss så hjälper vi dig!

Läs mer om förfalskade lager här!