PetSpace AB

Unika maskar hittas i nosen

Nyhet   •   Feb 18, 2010 18:58 CET

Unika maskar hittas i nosen

Första tungmasken har hittats i Sverige.

SVA, Statens Veterinär Medicinska, meddelar att masken är funnen i en hund som är importerad från Rumänien och befinner sig i Östergötland. Ägaren hittade en 10 cm lågmask i nosen på hunden som de skickade till SVA för identifiering.

Eva Osterman Lind, veterinär på SVA berättar att det är lätta att upptäcka då de oftast ligger i nospartiet. Tungmasken, Linguatulla serrata, väljer mellanvärdar och kan smitta människan, t ex via hundens nysningar eller ägg. Mest sannolikt är att det sprids främst till idisslare, och sedan till de djur (och människor) som äter rå vävnad från t ex idisslande djur.

SVA tror inte på en epidemi, bara enstaka fall. Symptomen är påtaglig och detta är det första noterade fallet i Sverige.

Eftersom katter, hundar, rävar, är de som oftast blir smittade sätter sig masken i näsan. Behandling är enkel och betyder att man tar bort masken manuellt.

Smittade människor får oftast svullnad eller domningar i halsen, men vuxna maskar kan sätta sig i näshålan även på människor. Parasiten är obehaglig men inte livshotande.

Artikel inlagd av hundexperten Anette Nordvall