ABE Partners

Uppdaterad statistik kring antalet fungerande domäner

Nyhet   •   Sep 05, 2014 10:16 CEST

Vi skrev tidigare en artikel som visade att den absoluta merparten av alla domäner registrerade i kölvattnet av New gTLD Program, helt enkelt inte används eller fungerar som de ska. Ntldstats.com som presenterar siffror kring utvecklingen hos de nya toppdomänerna har nu utökat funktionaliteten genom att lägga in statistik över parkerade domäner, och delat upp dessa på registrarnivå. Vill man säga samma sak utan att krångla till det, kan man säga att de visar hur slarviga ombuden är.

Vi spekulerade tidigare i att en stor del av de parkerade domänerna rimligtvis registrerats av privatpersoner i spekulativt syfte men enligt ntldstats.com kan man tydligt se att ombud som fokuserar tungt på företagsmarknaden är nästan lika dåliga på att konfigurera domänerna:

• Ascio Technologies som är registrar åt många företagsombud har exempelvis 2/3 av deras nya domäner parkerade. Är det verkligen enligt kundernas önskemål?
  • CSC är aningen bättre med sina 50 %. Där är det en slantsingling om domänerna funkar eller inte. Dock har de nyligen förvärvat MelbourneIT och de kan stoltsera med nästan 85 % parkerade nya domäner.
  • Domaininfo, en svensk registrar, ligger på 90 % parkerade domäner, en siffra som är långt sämre en online-jättenGoDaddy som lockar till domänspekulanter med låga priser, och där man hade kunnat gissa att andelen parkerade sidor skulle vara hög.

Ovan exempel är inte unika utan bara ett tvärsnitt över hur det ser ut listan igenom. Intresset för de nya toppdomäner är ofantligt lågt hos användarna som med all rätt fokuserar på etablerade domäner. Att sedan registrarerna inte tar ansvar för att de fåtal nya domäner som registreras verkligen fungerar, kommer inte bidra till ökad tillit eller ökat förtroende. Om jag hade drivit en av de nya toppdomänerna hade jag varit både förtvivlad och rosenrasande, och förmodligen ett antal miljoner fattigare vid det här laget.