Västtrafik

Utökad tågtrafik från 11 december

Nyhet   •   Dec 08, 2011 17:36 CET

Söndagen den 11 december byter Västtrafik tidtabeller och genomför en rad trafikförändringar för att förbättra servicen för våra kunder. I den regionala tågtrafiken blir det bland annat flera nya avgångar på attraktiva tidpunkter och fler sittplatser när nya tåg tas i bruk.

För Västtrafiks kunder utmed Bohusbanan innebär den nya tidtabellen en ny avgång mellan Stenungsund och Göteborg kl 06.54. Både på morgonen och på eftermiddagen blir det enklare att hitta ledig sittplats när tågen förlängs med nya vagnar. Det samma gäller för tågen mellan Skövde/Nässjö och Göteborg där det också blir en helt ny direktavgång Göteborg–Skövde kl 17.02 med enda stopp i Falköping. Även på tågen mellan Trollhättan och Göteborg blir det fler sittplatser när tågen förlängs.

– Allt fler väljer att resa med våra regiontåg och vi vet att det har varit trångt för våra kunder på många tåg. Därför är det viktigt att vi nu kan utöka kapaciteten med både fler avgångar och sittplatser, säger Attila Ungvari, affärsområdeschef för regiontrafiken på Västtrafik.

Övriga nyheter i tågtrafiken omfattar bland annat ett nytt direkttåg Uddevalla–Göteborg över Trollhättan med avgång 06.39, en ny tur med Öresundstågen mellan Halmstad och Göteborg på vardagar och tre nya helgturer mellan Malmö och Göteborg. På sträckan Uddevalla–Herrljunga–Borås anpassas trafiken bättre till andra regionala tåg och till X2000.

– Ett nytt stopp för X2000 i Herrljunga ger till exempel många bra förbindelser till och från Stockholm, något som vi vet att många av våra kunder har efterfrågat, säger Attila Ungvari.

Men även i den regionala busstrafiken blir det förändringar från och med den 11 december. Många tidtabeller justeras för att skapa bättre punktlighet och stabilitet i trafiken. Blå Express mellan Kungsbacka och Göteborg får nattrafik och fler direktturer från Särögården till Göteborg. Onsalasnabben går varje halvtimma och precis som för den nya linje 777 mellan Varberg och Kungsbacka anpassas trafiken för byten med Öresundstågen.

Läs mer om de nya tidtabellerna här:

www.vasttrafik.se

För mer information: