Sparbanken Öresund AB

Utsikt Skåne – Tema: Utbildning, utveckling och forskning

Nyhet   •   Jun 18, 2014 10:21 CEST

I vårt regionalekonomiska nyhetsbrev Utsikt Skåne bjuder vi på intressanta fakta, siffror och trender från västra Skåne. I detta nummer fokuserar vi på utbildning, utveckling och forskning. Vi presenterar statistik kring näringsstruktur, nystartade företag, konkurser, sysselsättning, kontors- och detaljhandelsinvesteringar m.m. som sammantaget ger en bra bild av tillväxten i regionen.

I det här numret får du en inblick i hur arbetet med ESS och Max IV i Lund fortskrider. Bo Lundgren, bland annat verksam som styrelseordförande för Högskolan Kristianstad, berättar om varför utbildning och forskning ligger honom varmt om hjärtat.

I vår panel tycker fem skånska röster bland annat till om vilka regionala effekter Max IV och ESS kan ge för Skåne, vilka åtgärder som skulle kunna förbättra samarbetet mellan näringslivet och akademin i Skåne och hur Lunds Universitet och Malmö Högskola ska tillgodose kompetensen inom regionen. Denna gången består panelen av Hans Wallmark, riksdagsledamot - Moderaterna, Jesper Falkheimer, rektor och professor i strategisk kommunikation, Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Peter Nilsson, President & CEO Trelleborg AB, Stephan Muchler, Verkställande direktör, Sydsvenska industri- och handelskammaren, Tomas Leanderson, CEO, Active Biotech AB.

Vi önskar er trevlig läsning och hälsar er välkomna att kontakta oss med era frågor.

Magnus Månsson, marknads- och kommunikationschef, magnus.mansson@sparbankenoresund.se, 040-608 11 30, 0767-20 96 56

Utsikt Skåne är producerad av Industrifakta och Sparbanken Öresund i samarbete med Sparbanksstiftelsen Öresund och Sparbanksstiftelsen Gripen.