Vårdapoteket

Vårdapotekets kunder stödde Rosa Bandet och Hjärt-Lungfonden

Nyhet   •   Nov 18, 2011 09:35 CET

I våras deltog Vårdapoteket i Hjärt-Lungfondens kampanj ”Rädda Kvinnohjärtat – Go Red”. Fler kvinnor dör i hjärtsjukdom än i någon annan sjukdom. Varje dag drabbas 41 kvinnor av hjärtinfarkt och nästan 4500 kvinnor dör varje år.

Vårdapoteket sålde under kampanjen 3.131 Rädda Kvinnohjärtat – Go Red produkter till ett värde av 162.309 kr. Pengarna kommer att bekosta fler forskningsprojekt som tar reda på mer om skillnaderna mellan kvinnors och mäns hjärtan.

Rosa Bandet är den internationella symbolen för kampen mot bröstcancer och används av bröstcancerorganisationer över hela världen, särskilt under oktober månad. Detta är den internationella bröstcancermånaden med informationsinsatser för att sätta fokus på bröstcancer, öka medvetenheten och kunskapen om sjukdomen samt samla in pengar.

Vårdapoteket sålde under kampanjen 2.444 st sidenband till ett värde av 48.880 kr. Intäkterna går oavkortat till Bröstcancerfonden.

Om Vårdaoteket
Vårdapotekets ska på ett innovativt sätt bedriva apoteksverksamhet optimerad utifrån de behov av varor och tjänster som uppstår i vårdnära lägen. Verksamheten består av apotek belägna vid universitets-, läns-, och länsdelssjukhus i södra och mellersta Sverige. Dessutom tillhandahåller Vårdapoteket läkemedelsförsörjning och läkemedelsnära kunskaps- och tillverkningstjänster. Visionen för denna verksamhet är att vara ”Vårdens bästa partner” medan privatkundsverksamhetens vision är att vara ”En frisk oas i vårdnära lägen”. Vårdapoteket har ca 330 medarbetare och omsätter drygt 1,8 miljarder kronor. Ägarna är helsvenska med Priveq Investment och Investor Growth Capital som huvudägare. Huvudkontoret finns i Malmö.