PetSpace AB

Vad är en hund?

Nyhet   •   Feb 18, 2010 18:47 CET

Vad är en hund?

När vi får problem med hundar som jagar katter, nafsar efter brevbäraren eller gräver i rabatterna ligger det nära till hands att fråga sig vad det är för fel på hunden. Börja med att fråga: Vad är en hund?

En hund är ett socialt rovdjur med ett fantastiskt luktsinne. Rovdjur vandrar, söker, spårar, förföljer, skiljer ut bytesdjur, ställer, attackerar, dödar, sliter, ruskar, tuggar, gnager, gräver och bär. De kan också vakta sina byten och sitt revir.

Sociala djur knyter starka band till andra individer, är ofta skickliga på att kommunicera och samspela, men är sällan förtjusta i att vara separerade från sin flock.

Det här är fantastiskt! Tack vare detta kan hundar, i samarbete med en annan art(!) spåra människor och andra djur, stöta upp och apportera fåglar, söka det mesta från kantareller till narkotika, valla och vakta boskap…

Hundar äter inte enbart kött, de är allätare. Vi allätare är ofta nyfikna, undersökande och uppfinningsrika, i många sammanhang högt värderade egenskaper. Att undersöka om något går att äta, i kattlådan till exempel, är ett fullkomligt normalt beteende. Att avstå från att kasta sig över en kvarglömd macka på köksbordet vore onormalt. För det sociala rovdjuret är det också helt naturligt att spåra rådjur på egen hand (när matte hade tänkt sig en stillsam tur i skogen), att förfölja joggare, valla dagisbarn, attackera familjens hamster, gräva upp rabatterna, gnaga sönder möblerna när man blir lämnad ensam, vakta reviret mot brevbäraren och maten mot resten av familjen.

Att ett beteende är medfött, naturligt och normalt betyder dock inte att det inte är träningsbart!