Lernia

Vägen till en global karriär

Nyhet   •   Apr 17, 2013 18:33 CEST

Som ett av årets karriärföretag anses Lernia vara en av Sveriges 100 mest spännande arbetsgivare enligt Dagens Industri. Malin Svensson som via Lernia fått ett jobb på marknadsavdelningen på Volvo Merchandise AB är ett exempel på en spännande karriär inom Lernia.

Malin, 26, år pluggade medie- och kommunikationsvetenskap på kandidatnivå. Efter universitetet blev det praktik på en PR-byrå i Sydney. När hon kom tillbaka till Sverige lade hon upp sitt cv på några olika sajter, däribland Lernias rekryteringssajt lernia.se.

– Jag hade hunnit få ett annat jobb men så blev jag kontaktad av Lernia efter någon månad. Man tyckte att jag hade en passande profil för ett jobb på marknadsavdelningen på Volvo Merchandise och rekommenderade mig att söka det. Eftersom uppdraget var på Volvo, så valde jag att söka tjänsten.

Det var konsultchefen Kajsa Söderlund på Lernia som rekryterade Malin. Kajsa arbetar med  förmedling av konsulter till Lernias kundföretag, allt från Sveriges ledande industriföretag som Volvo, Atlas Copco och Sandvik till mindre lokala tillväxtföretag.

– Vi kan verkligen erbjuda många olika karriärmöjligheter eftersom Lernia har alla typer av företag och uppdrag. Det kan vara längre uppdrag som tillsvidareanställd konsult på samma företag en längre period eller som visstidsanställd konsult med olika uppdrag på olika företag.

Fick snabbt eget ansvar
Malin fick jobbet och sedan mars i fjol är hon bemanningskonsult med uppdrag på  marknadsavdelningen på Volvo Merchandise AB. Tjänsten var inledningsvis en roll som marknadsassistent, men det visade sig att marknadschefen skulle på föräldraledighet i nio månader. Det fanns dessutom en del andra uppgifter som legat utspridda på olika avdelningar som nu kunde samlas ihop under en ny roll som ansvarig för företagets webbshop med kunder över hela världen. Malin fick alltså direkt ett bredare eget ansvar.

­– Nu är min chef tillbaka sedan en månad. Men jag har fortfarande ett brett eget uppdrag. Min chef är ansvarig för att få kunderna till vår webbshop och jag är ansvarig för att ta hand om kunderna när de väl är där inne, som en butikschef ungefär. Jag ser till att vi har rätt produkter och att de är rätt beskrivna med text och bild.

Uppdrag som bemanningskonsult känns fritt och globalt
Malin upplever rollen som konsult som friare än ett traditionellt jobb som anställd, men uppskattar också att vara en i gänget på företaget där hon har sitt uppdrag.

– Jag kan absolut rekommendera en karriär som bemanningskonsult. Det känns lite friare, man blir inte så styrd geografiskt. Dessutom är det extra roligt att vara på ett företag som Lernia, karriärmöjligheterna är stora och det finns många spännande uppdrag och kunder att arbeta med.

Malin samarbetar med kollegor över hela världen, vilket innebär att hon reser en del i sin tjänst. Hon uppskattar den globala atmosfären på jobbet.

– Det är väldigt globalt här. Vi har kunder över hela världen och jag har ett tätt samarbete med våra kontor i olika delar av världen. Jag och min chef var t.ex. nyligen i London för att tillsammans med vår engelska reklambyrå ta fram ett marknadsföringskoncept för en av våra största kunder inom Volvo.