Skoljobb Sverige AB

Välbesökt seminarium om ledarskap

Nyhet   •   Dec 17, 2009 14:05 CET

Skoljobb och Lärarförmedlarna arrangerade på Skolforum den 28 oktober ett seminarium om ledarskap. Vid seminariet höll Junibackens tidigare vd Thomas Lundqvist två uppskattade föredrag på temat "Att göra medarbetare av motarbetare".

Cirka 250 åhörare lyssnade på de två seminarier som gick av stapeln på Skolforum under onsdagen den 28 oktober. Förmiddagsseminariet var riktat till ledare och chefer i friskolor och var ett samarrangemang med Friskolornas riksförbund. På eftermiddagen hölls ett öppet seminarium för både lärare och ledare.

Thomas Lundqvist, tidigare vd för Junibacken och författare till boken Det Biologiska Ledarskapet, som vänder på begreppen och ger tankeställare till ledare som vågar se sitt ledarskap ur ett nytt perspektiv. Han har tidigare nominerats till utmärkelsen Årets chef av tidningen Chef.

I seminariet, som har titeln Att göra medarbetare av motarbetare, ger han konkreta råd och tips på hur man som chef kan förenkla ledarskapet och leda människor på ett nytt sätt!

Kalle Olby, marknadschef på Lärarförmedlarna:

- Vi fick positiva samtal efteråt från både lärare och ledare, vilket visar att det var uppskattat av personer på olika nivåer. Många tyckte det var ett inspirerande och väldigt konkret seminarium. I grunden handlar det om ett kommunikationssätt som förenklar och tydliggör. Som lärare är det ju viktigt att vare en bra ledare i klassrummet.

Eva Lundin, chef för barn- och ungdomsförvaltningen i Oskarhamns kommun:

- Det var väldigt inspirerande att lyssna på Thomas Lundqvist. Jag har hört många föredrag tidigare på temat ledarskap, men Thomas kommer med andra vinklingar och förpackar tanker och idéer på ett sätt så att jag snabbt och enkelt kan använda det i vardagen. Och det fungerar.

Thomas Lundqvist själv om sitt framträdande:

- Det är otroligt roligt att få bidra med mina erfarenheter, med tankar och idéer som förhoppningsvis kan betyda något i praktiken för de som lyssnade. En skola blir ju aldrig bättre än sin inre organisation, och ska vi skapa en skola i världsklass måste alla bidra med det de kan. Det berör oss alla.

- Jag som kommer från näringslivet tycker att initiativtagarna, Skoljobb och Lärarförmedlarna, visar på ett nytänkande, där olika aktörer samverkar för att förbättra skolan. Och Skolforum är en perfekt mötesplats för nytänkande och nätverkande som kan bidra till en förbättrad skola.

Jens Johansson, vd Skoljobb.se:

- Vi vill på olika sätt verka för en bättre skola, och ledarna är den enskilt viktigaste faktorn för elevers framgång. Vi har själva haft nytta av Thomas sätt att leda och kommunicera i en organisation, och vi vill gärna dela våra erfarenheter med andra.