Cecilia Granquist AB

Väx på Österlen ska få företagen att blomma

Nyhet   •   Aug 27, 2013 13:41 CEST

Mitt i skördetiden, när äppelträden dignar av frukt och färgerna skiftar från grönt till gult och rött, startar ett nytt koncept på Österlen. Det är Väx på Österlen som inleder genom att bjuda in utvalda företag till en promotionresa till Österlen.

- Vi erbjuder konferenser och utbildningar som bygger på upplevelser. Det är ett helhetskoncept där alla bitar hänger ihop, berättar Cecilia Granquist Dahmén, grundare av Väx på Österlen.

Hon har samlat människor med varierande kompetenser som tillsammans kan erbjuda både kompetensutveckling och en upplevelse. Konferensdeltagarna har möjlighet att förkovra sig i kommunikation, miljö- och hållbarhet, kreativitet, ledarskap, personlig utvecklig och gruppdynamik.

- Det är företaget självt som säger vad de vill ha ut av utbildningen så skräddarsyr vi ett paket för dem, berättar Cecilia Granquist Dahmén.

Hon berättar att hon har två syften med verksamheten. Till kunden vill hon erbjuda en möjlighet att möta utbildare med annorlunda kompetenser. Bland hennes medarbetare finns konstnärer, friskvårdskonsulenter, kommuniktörer, matkreatörer och miljökonsulter – alla med lång erfarenhet av att utbilda och hjälpa företag vidare. Det handlar om att få företagen att växa, på Österlen.

Det andra målet är att bidra till landsbygdsutveckling, att Österlen ska växa genom sina lokala företag.

- Som utbildare har jag ofta fått åka iväg från Österlen för att möta kunderna på en annan ort. Jag vill att företagen ska komma hit och få möjlighet att ta del av det Österlen har att erbjuda, samtidigt som vi har möjlighet att utvecklas här, bo kvar här och växa här, säger Cecilia Granquist Dahmén.

26-27 september är promotionsresan. Där bjuds företagen på smakprov av vad de kan få ut av en konferens genom Väx på Österlen. Cecilia Granquist Dahmén säger att det kommer att bli överraskningar, mycket aktiviteter både ute och inne och förhoppningsvis mycket inspiration till vidare upplevelser på Österlen.He