Delecta Financial Events AB

Växer 47 procent trots vädret

Nyhet   •   Feb 19, 2016 00:50 CET

Sportamore, som säljer sportartiklar på nätet, rapporterade intäkter om nästan 175 miljoner kronor för det fjärde kvartalet. Det innebar en tillväxt 47 procent trots att det var mildväder under december månad förra året. För första gången levererar Sportamore ett positivt helårsresultat. Omsättningen i Sverige uppgick till 353 miljoner kronor under 2015, motsvarande cirka 65 procent av koncernomsättningen. Ebitda-vinsten i Sverige låg på drygt en halv miljon kronor (-3,4). Sportamore visar styrka.

VÄXTE 47% 4 KV TROTS MILT VÄDER I DECEMBER (Direkt)

Sportamore, som säljer sportartiklar på nätet, redovisar intäkter om nästan 175 miljoner kronor för det fjärde kvartalet och det motsvarar en tillväxt med 47 procent.

"Nämnvärt i sammanhanget är att kvartalet har präglats av varierade väderförutsättningar där den övervägande delen av den nordiska befolkningen inte fick vinterklimat förrän efter julhelgen. Detta har haft en hämmande effekt på försäljningsutvecklingen, framförallt under den viktiga decemberhandeln", skriver bolagets vd Johan Ryding i rapporten.

Av bokslutet framgår även att bolagets svenska verksamhet för första gången visade ett positivt helårsresultat, något Johan Ryding kallar en viktig milstolpe.