Elastocon AB

Varför bör alla produkter testas för olika miljöer?

Nyhet   •   Okt 04, 2012 13:00 CEST

Alla produkter som träffas av solljus, fukt och värme förstörs av naturens krafter. Därför är det viktigt att alla tillverkare inom alla branscher ställer sig några avgörande frågor. Frågor liknande dessa:

Kommer dina produkter bestå utomhus?

För hur lång tid?

Har råmaterialet som din leverantör skickar dig samma kvalitet som förut?

Har något ändrats i din förädlingsprocess som påverkar livslängden utomhus?

En noggrann simulering av de kortvågiga ultravioletta strålarna i solljus tillsammans med fuktexponering liknande de naturliga miljöerna utomhus, har gjort att en viss typ av accelererande vädertestningar har blivit den mest spridda sett till användning. Detta för alla material som förekommer i produkter som vistas utomhus. Det går från alla möjliga industrier, från läkemedel och hårfärg till större produkter som bilar och material för taktäckning. Allt från färger till bilar, hus osv till kosmetika, från flygplan ner till dina kläder.

Kort sagt, allt kan och bör testas i en så naturtrogen användarmiljö som möjligt.

Detta för att producenten ska kunna veta att man levererar produkter som håller för det man lovar.

Frågan är väl snarare varför ska jag utföra väder- eller ljusstabilitetstester?

Svaret är relativt enkelt, ofta ger dessa tester stora besparingar i slutändan. Låt oss fördjupa oss i några exempel på hur de besparingarna kan se ut:

Undvikande av katastrofer

En ny eller omkonstruerad produkt riskerar att fallera väldig snabbt när den utsätts för solljus och utomhusklimat. Det bästa skyddet mot detta är att testa före introduktionen. Även befintliga produkter kan fallera om en produktionsbatch tillverkas slarvigt eller med dålig kvalité på någon av de ingående komponenterna. Tänk på hur hög kostnaden riskerar bli för en återkallning av nya produkter eller en batch som inte håller måttet ute i verkligheten.

Stora besparingar på materialkostnader

Kanske kan just din produkt behålla sina fina egenskaper med ett mindre dyrt material? T.ex. genom att byta till ett mindre dyrt färgpigment, eller samma pigment från en lågprisdistributör. Du kanske kan få samma fina egenskaper med en mindre andel av det dyra additivet? Eller kanske kan en helt ny polymer (eller dyl.) kapa dina kostnader - utan att påverka hållbarheten. Enda sättet att veta säkert är genom att testa. Hur mycket skulle 1 % besparing på materialkostnaden innebära för dig? Eller kanske t.o.m. 5 % eller 10 %?

Inträde på nya marknader

Om du framgångsrikt ska kunna slå dig in på nya marknader måste du kunna bevisa för dina blivande kunder att du möter deras förväntningar på hållbarheten. Här kan du välja att påstå detta och hoppas att det stämmer då det har gått bra förut. Eller du kan välja att testa för att bevisa det och även förbättra dina produkters livslängd.

Utveckling av din produkt

Även relativt små förändringar på en produkt, så som en ny färg, kan göra stora skillnader då det kommer till ljusstabilitet. Även små skillnader för att förbättra din produktionslinje kan få avgörande skillnader när produkten placeras utomhus. Är du beredd att ta den risken, utan att testa och veta säkert först?

Förbättring av hållbarheten

Relativt små förändringar i råmaterialet kan ge stora förbättringar i hållbarheten. Det är inte ovanligt att företag gör dramatiska förbättringar på sina produkter utan att öka sina omkostnader. Enda sättet att göra detta är att testa olika material och kombinationer. Vad skulle det vara värt för dig att ha en produkt med bättre hållbarhet?

Minska garantiärenden och dess kostnader

Hur mycket kostar garantiärenden dig? Hur mycket skulle du kunna spara på att få ner denna kostnad?

Verifiera dina leverantörers påståenden

Var och en av dina leverantörer tror att de har den bästa kombinationen av kostnadseffektivitet och hållbarhet. Var och en av dem har dessutom säkerligen rätt – för några specificerade omständlig-heter.

Hur vet du vad som är tillräckligt bra för dina produkter och deras användningsområden?

För att kunna ta ett genomtänkt beslut om vilken leverantörs produkt som är rätt för dina särskilda krav behöver du testa de olika leverantörernas produkter på dina egna villkor. Antingen i din egen testutrustning eller hos en oberoende tredje part. (Ex. på hur du hittar den tredje parten ser du längre ner i artikeln.)

Expandera dina marknadsandelar

Den som har produkter med bättre hållbarhet kan öka sin marknadsandel jämfört med konkurrenterna. Fast du kan inte utveckla bättre hållbarhet om du inte testar hållbarheten.

Håll en position i framkanten till myndigheternas rekommendationer

Miljö och säkerhetsregelverk gör att kostnaderna för att använda gamla beprövade material stiger. För varje år hamnar dessutom fler och fler ämnen under restriktioner. Att omdirigera produktionen till miljövänliga material är numera ett sätt att både leva och överleva på. Några av dessa nya material påverkar inte din produkts hållbarhet, men andra gör detta. Hur kan du vara säker på att du hittar rätt material om du inte testar? Tänk på vilka höga kostnader det skulle innebära om du p.g.a. nya regler plötsligt måste byta råvaror till en mycket dyrare produkt, eller en med sämre hållbarhet. Bättre då att testa i förväg och vara förberedd.

Utklassa konkurrensen

Utvecklingshastigheten inom material går fortare och fortare. Bättre och billigare material introduceras varje dag. Om du inte drar fördel av dem kommer någon annan att göra detta. För att kunna utvärdera dessa material är det bäst att du testar dem. Tänk på värdet för dig om du kan dra fördelarna med de nya materialen före dina konkurrenter. Det blir dyrare för dem att försöka komma ikapp.

Förbättra ditt rykte

De produkter du säljer idag påverkar ditt rykte imorgon och resten av framtiden. Ett fel som får stor spridning kan förfölja dig i åratal och förstöra för dig. Men å andra sidan, produkter med konstant god kvalitet och hållbarhet kommer att fungera som annonsering för din goda kvalitet genom hela dess livslängd. En investering i hållbarhetstester kan skydda och förbättra ditt rykte likväl som öppna möjligheten för dig till andra investeringar. Vad är ditt goda rykte värt för dig?

Säkerställ överenstämmelse med hållbarhetsstandarder

Vissa kunder kräver ljus stabilitetstestdata som ett villkor för att köpa din produkt. I dessa fall kommer du inte att kunna sälja din produkt alls innan du kan visa testdata, antingen från ditt eget laboratorium eller från ett oberoende testlaboratorium.

Så här gör du för att hitta mer information

Trots att alla marknader som har produkter eller komponenter/råvaror som vistas utomhus behöver testas finns det i huvudsak ett fåtal aktörer på världsmarknaden som tillhandahåller enkel, noggrann testutrustning. De har egna representanter i Sverige du kan prata med, både för hjälp med rådgivning såväl som inköp av allt från testutrustning till förbrukningsmaterial till tjänster som utomhustestning på särskilda utvalda platser i världen.

Men var kritisk när du tittar på utrustningen, var säker på att du får den typ som är speciellt anpassad för dina behov, inte den dyraste och finaste utrustningen. Ta in förslag från de 2 största aktörerna och se på ditt unika behov och låt dina behov styra. En bra rådgivare kan hjälpa dig att få fram vilka tester och under vilka villkor du behöver testa och är inte nöjd förrän du är nöjd.