Sveriges Konsumenter

Varmt välkommen till seminariet och prisutdelningen den 10 oktober

Nyhet   •   Okt 02, 2012 12:07 CEST

VAD: Seminariet kretsar kring gifter i vår omgivning och finansbranschens dyra och riskfyllda tjänster. Politiker får svara på frågor om ansvaret ska ligga på individen, myndigheterna eller politikerna? Förbud eller självreglering – vad fungerar mot gifter, bluffar mm?

NÄR: Onsdagen den 10 oktober klockan 15.00 - 17.00. Fika serveras från klockan 14.30.

PLATS: Bryggarsalen, Norrtullsgatan 12 N, i korsningen Frejgatan vid Odenplan i Stockholm. Lättast är att ta tunnelbanan till Odenplan och gå Norrtullsgatan fram till skylten Bryggarhuset syns på höger sida.

KOSTNAD: Seminariet kostar 800 kronor (640 kronor exkl. moms).

SEMINARIUM: Joel Dahlberg, journalist och för- fattare till böckerna Bankbluffen och Pensionsbluffen. Peter Norman, finansmarknadsminister (m), talar om riskerna för konsumenterna och vad regeringen kan bidra med. Vagn Jelsøe berättar om hur den danska konsumentorganisationen Forbrugerrådet lyckas få danska politiker att inse faran med kemikalier så att de inför lagar och regler. Eftermiddagen avslutas med en politisk debatt där bland andra rådgivare Anders Wijkman, Veronica Palm (s), Gunvor G Ericsson (mp) och Jenny Sonesson (fp) deltar.

MINGEL: Från klockan 17.30 bjuds det på mingel och miljöminister Lena Ek delar ut pris till årets vinnare av Konsumentpriset. Blåslampan går till en person, en organisation eller ett företag som på ett nyska- pande sätt slagit vakt om konsumenternas intressen. Alla är välkomna att stanna till klockan 21.00.

FINALISTER: Finalisterna till 2012 års konsumentpris Blåslampan är regissören Fredrik Gertten, journalisten och författaren Joel Dahlberg samt företagen Allwin och Egen El.