PetSpace AB

Varning för chipspåsar!

Nyhet   •   Feb 23, 2010 11:01 CET

Varning för chipspåsar!

Hör du till dem som lägger chipspåsen på soffbordet och äter direkt ur den? Ligger den kvar på bordet för att du blev trött och du tänkte städa bort den nästa dag...?

Påsen luktar smarrigt och blir en lockelse för hunden som vill komma åt det goda. För att nå dit så gör den på hundars sätt - den stoppar ner huvudet i påsen när den förser sig. Ju mer den slaskar och sväljer desto mindre luft/syre blir det kvar i påsen. Följden blir att påsen smiter hårdare och hårdare runt huvudet och blir som en vakuumförpackning! Hunden får då svårt att ta bort påsen och flera hundar har kvävts till döds på detta sätt.

Samma varning gäller för alla påsar. Ta ut ostbågar m.m. och lägg upp dem i en skål. Var uppmärksam med brödpåsar och andra påsar som kan vara frestande för hunden. Tänk på alla förpackningar som passar över hundens huvud och kan orsaka kvävning.

Hundens egen nyfikenhet och kreativitet är ofta den allra största faran för dem själva. Det bästa vi kan göra är att vara steget före och förebygga sådana här olyckor.

Artikel inlagd av hundexperten Helene Nordwall