Ymer Reklambyrå

VD-BREV NOVEMBER 2010

Nyhet   •   Nov 10, 2010 10:37 CET

Sociala medier – igen.

I en ny stor undersökning svarade 50 % av de tillfrågade (36 000) att de använder sociala medier för att interagera med varumärken. Av dessa säger 72 % att de tycker bättre om varumärket nu än innan och nästan lika många har en högre köpintention. Två tredjedelar av deltagarna kände dessutom starkare lojalitet till varumärket. Det är vår verklighet. Och det är din verklighet. Idag hjälper vi flera av våra kunder med både utbildningar och den dagliga kommunikationen via sociala medier. Men även vi behöver uppdatera hårddisken. Nyligen var Jens på Wednesday Lives heldagsseminarium med tydligt fokus på affärsnyttan i sociala medier. Hör av dig så berättar vi mer.

Internationell kampanj för världsledande Camfil Farr.

Tillsammans med Camfil Farr – som är världens ledande luftfilterföretag – har vi skapat en kampanj på temat Iconic Buildings. Målgruppen är politiker och arkitekter. Ambitionen är att nå dessa genom att visa upp spektakulära och berömda byggnader – arkitektoniska landmärken i vilka Camfil Farr fått förtroendet att rena inomhusluften via sina högkvalitativa luftfilter. Som första steg lanserades kampanjen på en intern kickoff för Camfil Farrs samtliga landschefer. Nästa steg blir att använda kampanjkonceptet på en internationell kongress (ACE – Architects’ council of Europe) för arkitekter i Bryssel och därefter köra det som annonser i utvald press över hela världen.

Nu är Min Trygghets fototävling i full gång.

Att öka kännedomen om Min Trygghet bland Sveriges lärare är ett ständigt pågående arbete. Just nu gör vi det genom en fototävling som ligger integrerad i Min Trygghets hemsida. Här får lärarna tävla genom att ladda upp sin bästa bild på temat trygghet. Sen får sajtens besökare rösta på sin favoritbild. De sju bilder som fått flest röster i slutet av januari 2011 går till final. I finalen utser en jury en segrare samt en andra- och en tredjepristagare. För att nå ut och locka deltagare kör vi riktad annonsering på Internet, så kallade affiliate-annonser, som enbart exponeras mot lärare. Vi annonserar även i branschpress samt marknadsför tävlingen via Skolforum, Sveriges största skolmässa. Gå gärna in på www.mintrygghet.se och kika på tävlingssajten. (Min Trygghet är lärarnas webbguide till rätt ersättning vid sjukdom, olycksfall, föräldraledighet mm.)

Praktikanter – en del av Ymers samhällsengagemang.

Det är inte lätt att få relevanta praktikplatser idag. Vi på Ymer har en policy att ta emot så många praktikanter vi kan. Du har säkert märkt det när du besökt oss och vi är jätteglada över att våra praktikanter får sitta med i skarpa möten. I skrivande stund finns Petra Helbro hos oss. Petra går en tvåårig Key Account-utbildning på Företagsekonomiska Institutet och gör tio veckors lärande i arbete hos oss, vilket är en mer avancerad form av praktik.

- Jag har varit på Ymer i drygt en månad nu och trivs jättebra. Det är kul att få praktisera det man faktiskt har lärt sig under utbildningen, säger Petra.

Varma hälsningar från vännerna på Ymer genom

Mats Wallin, mats@ymer.se

ymer reklambyrå

Norr mälarstrand 10

112 20 stockholm

08-555 912 00 www.ymer.se

"Yesterday is History. Tomorrow a Mystery.

Today is a Gift. That´s why it’s called the Present.”

Master Oogway i Kung Fu Panda