Great Place to Work® Sverige

VD har ordet! - CARL PETER THORWID Accenture

Nyhet   •   Nov 25, 2011 16:54 CET

Varför deltar ni i rankningen av Sveriges Bästa Arbetsplatser?

Vi vill verkligen vara Sveriges bästa arbetsplats. Rankningen fungerar både som ett sätt att marknadsföra oss på rekryteringsmarknaden och som ett komplement till våra egna medarbetar-undersökningar. Det är ett bra verktyg för att ta reda på hur vår personal ser på sin arbetsmiljö och hur vi kan göra Accenture till en ännu bättre arbetsplats. Samtidigt får vi ett kvitto på vad vi gör rätt och det är förstås väldigt värdefullt.

Nämn de tre mest avgörande faktorerna för att ni har lyckats bli en av Sveriges Bästa Arbetsplatser.

Vi har starkt fokus på teamwork och belönar vår personal för deras förmåga att föra vidare kunskap och hjälpa andra kollegor att växa i sina roller. Andra viktiga faktorer är systematisk feedback och individuella karriärcoacher som gör att medarbetarna vet hur de ska utvecklas och ser en tydlig väg framåt. Accenture ska vara en utvecklande arbetsplats utan vassa armbågar. Till sist så har vi mycket höga krav på kvalitet och affärsförståelse vilket gör att vår personal känner sig delaktiga i våra kunders utmaningar.

Hur använder ni er placering i employer branding-syfte?

Vi lyfter ofta fram vår placering i kommunikation med studenter och andra intressanta målgrupper i rekryteringssammanhang, för att visa vad som utmärker Accentures företagskultur samt hur vi jobbar för att skapa en trivsam och spännande arbetsplats. Det är också viktigt gentemot kunder, t.ex. när vi ingår outsourcingavtal.

Arbetar ni på andra sätt för att bygga ert employer brand?

Vi har ett stort antal entusiastiska konsulter som engagerar sig i events och arbetsmarknadsdagar ute på universitet och högskolor. Samtidigt är det viktigt att bygga vårt employer brand inifrån – om våra medarbetare trivs reflekteras det även utåt och gör att vi kan attrahera nya intressanta kandidater. Ett exempel på en sådan intern satsning är vårt mångfaldsarbete som syftar till att säkra lika villkor bland kvinnor och män på arbetsplatsen.

Accenture tar också ett stort socialt ansvar genom att bidra med det vi är bra på. Vi har en konkret global målsättning att tillsammans med samarbets-organisationer som Rädda Barnen och Plan hjälpa 250 000 människor att få färdigheterna att skaffa sig ett jobb eller starta en verksamhet. Varje anställd, oavsett karriärnivå, kan bidra till denna positiva samhällsutveckling genom lokala volontäraktiviteter eller i utvecklingsländer genom konsultprojekt. Denna möjlighet för anställda är en mycket viktig del i vårt employer brand-arbete.

Beskriv er företagskultur för en arbetssökande som är intresserad av att jobba hos er!

Vi är mycket kompetenta personer som alltid hjälps åt och det finns ingen plats för ”ensamvargar”. Vi utvecklar varandra och vi arbetar tillsammans med våra kunder för att leverera hög kvalitet. Vi respekterar alla för den individ de är.

Vi har under mer än 20 år haft samma värderingar som grund för vår företagskultur. Under samma tid har vi globalt vuxit från drygt 20.000 personer till fler än 235.000. Utan en stark kultur tror jag inte att det hade varit möjligt