Great Place to Work® Sverige

VD har ordet! Glenn Arnesen - IFS

Nyhet   •   Dec 08, 2011 13:13 CET

VD HAR ORDET
I Great Place to Work® Institutes artikelserie pratar VD:s ifrån Sveriges Bästa Arbetsplatser 2011 om employer branding, företagskultur
och hur de lyckats bli en av de allra bästa.

Glenn Arnesen - IFS

Varför deltar ni i rankningen av Sveriges Bästa Arbetsplatser?

Vårt mål är att vara den mest attraktiva arbetsgivaren i vår bransch – för både befintliga och potentiella medarbetare. De senaste fem åren har vi arbetat aktivt med Employer Branding och att delta i Sveriges Bästa Arbetsplatser ger oss värdefull input till hur vi kan bli en bättre arbetsgivare.

Det är givetvis också intressant att se hur vårt arbete inom detta område värderas i jämförelse med andra företag. Vi vill ha de bästa medarbetarna, både för vår egen och för våra kunders skull. För att lyckas med det behöver vi vara en attraktiv arbetsgivare.

Nämn de tre mest avgörande faktorerna för att ni har lyckats bli en av Sveriges Bästa Arbetsplatser.

Vi har en stark kultur som bygger på ett genuint engagemang, där varje medarbetare syns och är viktig. Och där alla har mycket frihet under ansvar och möjlighet att påverka.

De som söker sig till IFS hamnar i en internationell miljö, med möjlighet att samarbeta över såväl kompetens- som nationsgränser. Vi har en stark teamkänsla och hjälps åt för att lösa uppdraget så att vi överträffar kundens förväntningar.

Aktiv målstyrning och ett ledarskap som skapar motivation och arbetsglädje är andra viktiga faktorer. Vi har ledare som inspirerar till vidareutveckling och som ger varje medarbetare ansvar såväl som förutsättningar att kunna bidra till IFS framgång

Hur använder ni er placering i employer branding-syfte?

Eftersom vi är stolta över att ha hamnat på tio-i-topp-listan och dessutom klättrat på den sen vi var med första gången har vi lagt in Great Place To Work-logotypen i våra e-post-signaturer. Den finns givetvis med på vår Facebook-sida och på hemsidan, och vi kommunicerar aktivt att IFS är en av Sveriges Bästa Arbetsplatser när vi rekryterar nya medarbetare.

Arbetar ni på andra sätt för att bygga ert employer brand?

Vi skickar ut löpande nyhetsbrev till IFS Alumni – ett nätverk där vi kommunicera med ”gamla” IFS:are. Det är nämligen inte helt ovanligt att folk återvänder till IFS efter att under en tid ha testat sina vingar utanför företaget. Sen har vi självfallet en Facebook-sida där våra IFS-Ambassadörer uppdaterar vad som sker. Utöver det jobbar vi aktivt med talangnätverket NOVA både i Sverige och Norge. Och inom kort sätter vi igång och twittrar.

Beskriv er företagskultur för en arbetssökande som är intresserad av att jobba hos er!

Det som verkligen skiljer oss från våra konkurrenter är vår inställning. Vi har en stark, engagerad kultur där vi hjälps åt för att lösa uppdraget så att vi överträffar våra kunders förväntningar.

Dessutom arbetar vi i team nära kunden, gärna ute på plats, för att vara proaktiva, förstå behoven och leverera en lösning som verkligen gör skillnad.

På IFS är det människorna som gör skillnad. Att medarbetarna är vår största tillgång är för oss inte en klyscha utan verklighet. Här finns alla möjligheter att växa och utvecklas som person, i din roll och i din karriär, om du själv vill.