Great Place to Work® Sverige

VD har Ordet!

Gunnar Carlsson

VD, W.L. Gore & Associates Scandinavia

”Levande företagskultur – en ingrediens för en bra arbetsplats!”

1. Är det viktigt för W.L. Gores  kunder att ni är en bra arbetsplats? Varför?

Våra kunder uppfattar förhoppningsvis värdet av att vi är en bra arbetsplats i form av att vi har kompetenta, motiverade medarbetare som det är intressant och roligt att samarbeta med. Vi har låg personalomsättnig därför finns möjlighet till att etablera långsiktiga personliga kundrelationer.

2. Vilken är din viktigaste prioritet när det gäller skapandet av en stark företagskultur?

Att i det dagliga arbetet underhålla och utveckla kulturen. Kulturen hos oss blir levande genom att vi använder den i många situationer dagligen. För att en stark kultur skall bestå måste den givetvis stödja företagets affärmässiga utveckling och bidra till resultatet.

3. Hur arbetar W.L. Gore för att skapa förtroende och engagemang bland medarbetare?

Vår företagskultur är fundamentet genom att vi uppmuntrar alla att ta ansvar för såväl egen utveckling som sina arbetsuppgifter. Tar du den möjligheten ger det ökat engagemeng och du kommer också att känna att du åtnjuter stort förtroende genom att ta och få större eget ansvar över tid. Vi hade nyligen en workshop med fokus på vad som är viktigt att bevara för att även framåt vara en bra arbetsplats – just detta ansåg många vara mycket viktigt.Sist men inte minst – vi är alla ”associates” vilket innefattar att vi är delägare i bolaget – det stärker också vårt engagemeng för företaget framgång.

4. Vad behöver man för kompetens eller attityd för att lyckas väl på W.L. Gore?

Kompetensen kan skifta och är oftast relaterad till de affärsområden vi arbetar inom (Elektronik, Medicin, Industrella applikationer eller funktionella kläder och skor).Inom ditt verksamhetsområde utvecklar du djup kunskap. Oberoende av affärsområde däremot är att du lyckas bäst om du vill ta stort eget ansvar såväl för dina arbetsuppgifter som för att utvecklas.Du har respekt för kollegor,är en god lagspelare och är prestigelös.

5. Hur kan ni förmedla till en person som söker arbete på W.L. Gore att ni är en bra arbetsplats?

Förutom att vi har hög ranking i Great Place To Works undersökningar i de länder de genomförs och vi har verksamhet tror jag att du bäst upplever det när du träffar någon av alla Gores associates(medarbetare). Oberoende av var i världen du träffar någon av oss möter du en engagerad och stolt Gore person.