Great Place to Work® Sverige

VD har Ordet! Peter Meinhardt Accenture - Sveriges Bästa Arbetsplatser 2010

Nyhet   •   Nov 24, 2010 10:36 CET

Peter Meinhardt, Accenture

"Våra medarbetare är vår viktigaste resurs"

Är det viktigt för Accentures kunder att ni är en bra arbetsplats?
Varför?
Som konsultföretag är våra medarbetare vår viktigaste resurs, därför är det avgörande för oss och våra kunder att vi är en bra arbetsplats som kan attrahera och behålla de bästa talangerna.

Vilken är din viktigaste prioritet när det gäller skapandet av en stark företagskultur?
Det är att vara konsekvent och fokuserad i ledningens agerande och kommunikation.

Vad behöver man för kompetens eller attityd för att lyckas väl på Accenture?
Vi efterfrågar en god analytisk förmåga i kombination med kreativitet och ett starkt driv. Samtidigt är det oerhört viktigt att vara ödmjuk och lyhörd inför både kunder och kollegor.

Hur arbetar Accenture för att skapa förtroende och engagemang bland medarbetare?
Vi arbetar systematiskt med ledarskapsfrågor och lägger stor vikt vid utvärderingar och konstruktiv feedback. Våra medarbetare ska känna att deras chefer tar sig tid för dem genom att lyssna och ge coachning på individnivå.

Hur kan ni förmedla till en person som söker arbete på Accenture att ni är en bra arbetsplats?
Vi erbjuder ständiga utvecklingsmöjligheter och samtliga anställda får en personlig coach som ger stöd och råd. Vi har tydliga karriärmodeller och högt i tak, alla ska ges samma möjligheter att växa inom Accenture. Vi satsar även mycket på sociala aktiviteter för att skapa en god stämning på arbetsplatsen, det kan vara allt från pubkvällar till aktiviteter via vår idrottsförening.