Cefour Wine & Beverage AB (publ)

VD har ordet – sommaren 2013

Nyhet   •   Jul 15, 2013 13:29 CEST

Det är så mycket som har hänt sedan mitt förra brev att jag denna gång väljer att berätta lite kring de där små händelserna. De händelser som inte rör avtal eller försäljningssiffror. De som är för ”obetydliga” att pressmeddela, men som för mig personligen känns minst lika stora och viktiga. Att företrädesemissionen som nyligen genomfördes blev fulltecknad, att vi är det första svenska bolaget på den europeiska börsen GXG First Quote, att distributionsavtal är klara i Wisconsin och Michigan. Detta får ni läsa mer om på mynewsdesk eller på Aktietorget.

Denna gång vill jag dela med mig av saker som fyller mig med tillförsikt och bekräftar att vi är på rätt väg. Att detta nya förpackningssegment verkligen har ett berättigande och att timingen för etablera det på allvar är den rätta. Händelser som stärker den övertygelse vi alla på Cefour har om att vi sitter på något som kan bli hur stort som helst. Bara vi fortsätter jobba målmedvetet och strategiskt, med fortsatt stöd från våra ambassadörer. Våra aktieägare.

Som exempel så fick jag förra veckan de första bilderna på Easy Wine Glass ute i butiker i Illinois och Wisconsin. Bl. a. från Woodman´s 12 stora outlets i Wisconsin, Cellars Fine Wine Store i Neenah, WI, Festival foods med sina 16 fräscha butiker I norra Wisconsin och 5 convenience stores med det USA-klingande namnet ”Freedom BP”. En häftig känsla att nu kunna se produkterna på plats efter ha tagit sig från Åhus, i container över Atlanten, via vår importör i Houston, till distributör i Illinois, vidare till butik för att slutligen hamna i ett amerikanskt kylskåp eller på ett 4th of july – firande i någons trädgård. Och det är väl som Sinatra sjöng… ”if we can make it there..”

Eller att vår importör i Danmark, Nordlie Foods meddelar att pilotförsäljningen på Superbest-butikerna gått bra och att det är dags att fylla på display-ställen igen, samtidigt som vi nästa vecka kommer in i 6 st butiker till, och att flera intressanta förhandlingar pågår. Eller rapporten jag fick efter kampanjförsäljningen i samband med ”Cherry blossom” på den japanska kedjan Kaldi Coffee Shop, där de sålde slut på hela leveransen av 7,200 stycken 4-pack på en månad. Eller mailet jag fick från Tom Bryfczynski på Legacy Brands, en av våra amerikanska distributörer där han akut behöver skickat fler displayskyltar till sig och bl. a. skriver: ”The EWG is doing extremely well out of the gate here”. Eller hur nöjda FKP Scorpio, arrangörerna av Bråvalla, som nu seglat upp till att bli Sveriges största festival var med Easy Wine Glass som sålde helt slut, och där planeringen för nästa års samarbete redan börjar diskuteras.

Den händelse i år som jag själv ser fram emot mest måste vara ECRM event i San Diego i slutet av augusti där utvalda leverantörer kommer att få möjligheten att presentera sina produkter för inköpare från USA och Latinamerika. Där kommer Cefour att finnas på plats och i s.k ”power-meetings” på 10 minuter få presentera Easy Wine Glass för nyckelpersoner i företagen. Hittills är vår möteslista fullbokad, och jag kommer att få göra 44 presentationer av Easy Wine Glass på 2 dagar. Ett urval av företag som vill träffa oss är: Aldi, Walgreens, K-Mart, Delhaize America, Circle K, Woolworths SA, Murphy Oil, Coast Guard Exchange osv, osv. Svindlande och spännande…

Med den produkt vi har i Easy Wine Glass idag tillsammans med det importörs- och distributionsnätverk som börjat falla på plats är det med stolthet som jag ska försöka få dem att ”tänka utanför flaskan”.

Easy Wine Glass har också blivit nominerad till Global Packaging Design Awards 2013 som avgörs den 1/10 och utses av den amerikanska fack-tidningen Beverage World. En utmärkelse här hade givit oss en bra skjuts och en hel del värdefull exponering gentemot branschfolk.

Produktionen har den sista tiden gått oerhört smärtfritt och smidigt. Det känns verkligen som vårt systematiska förbättringsarbete under ledning av vår kunniga produktionschef Peo Lindén, med lång erfarenhet från Absolut Company har gett resultat. Och jag känner mig trygg i den produktionssäkerhet och kapacitet vi nu har nått fram till.

Vi har nu gått igång med en reklamkampanj i syfte att stärka varumärket och rida vidare på den exponering vi fått under sommarens evenemang. Att driva och öka försäljningen mot Systembolaget är en förutsättning för att i framtiden kunna se Easy Wine Glass på hyllan i ordinarie sortimentet.

Allt detta är exempel på, och bara ett litet urval av de där små bekräftelserna som jag dagligen får ta del av och som gör mig full av tillförsikt för framtiden.

Hoppas ni alla får en riktigt skön sommar och att vi får se Easy Wine Glass i picknickkorgar, på konserter och festivaler runt om i Sverige!

Mikael Bergholts, Verkställande direktör