Great Place to Work® Sverige

VD har Ordet!

Stefan Tellhagen, ConcreteIT

2:a plats små organisationer, Sveriges Bästa Arbetsplatser 2010

ConcreteIT jobbar med IT-konsulting inom modern systemutveckling.

"Nöjda medarbetare ger även nöjda kunder"

Är det viktigt för ConcreteITs kunder att ni är en bra arbetsplats? Varför?
Att vara en bra arbetsplats är extra viktigt för ett konsultföretag som oss eftersom det gör att kunden har större möjlighet att behålla konsulter som de är extra nöjda med vilket bidrar till kontinuitet och mer framgångsrika projekt för kunderna. Dessutom är vi övertygade om att en bra arbetsplats återspeglas i det arbete som konsulterna utför åt våra kunder.

Vilken är din viktigaste prioritet när det gäller skapandet av en stark företagskultur?
Det är naturligtvis flera aspekter som är viktiga i skapandet av en stark företagskultur men det som är av största vikt för oss är att alla konsulter ges möjlighet att göra sin röst hörd och därigenom själv vara med och skapa "den bästa arbetsplatsen". Alla konsulter är medvetna om att de kan vända sig till oss i företagsledningen om de har en idé om hur något kan förbättras och att de kan få besked i stort sett vid sittande bord. Men de vet också om att de förväntas vara med och jobba aktivt för att genomföra förändringen. Jag tror att detta bidrar till att få bort eventuellt gnäll till förmån för mer genomtänkta idéer som bär företaget och den enskilde medarbetaren framåt.

Vad behöver man för kompetens eller attityd för att lyckas väl på ConcreteIT?
Den kanske största gemensamma nämnaren för alla i vårt företag är nog viljan och drivet att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Andra viktiga attribut är ödmjukhet, till livet och arbetet, samt förmågan att vara en god lyssnare. Detta återspeglar sig i slutändan i det vi levererar till våra kunder.

Hur arbetar ConcreteIT för att skapa förtroende och engagemang bland medarbetare?
Vi försöker utnyttja de fördelar som finns med att vara ett relativt litet företag. Alla kan prata med alla och företagsledningen ska ständigt vara nåbar. Jag tror faktiskt inte att våra medarbetare tänker på vilka roller olika personer har i företaget utan att det är lika lätt att prata med mig - eller någon annan i företagsledningen - som med andra i företaget.

Hur kan ni förmedla till en person som söker arbete på ConcreteIT att ni är en bra arbetsplats?
Att ha hamnat på pallplats hos Great Place To Work tre år i rad underlättar naturligtvis. Utöver det så lägger vi ner mycket kraft på att bl.a. belysa närhet till ledningsgrupp och att det är extremt viktigt för oss att ha kul på jobbet. I rekryteringsprocessen ingår dessutom alltid att den sökande får träffa olika medarbetare för att samtala om företaget. Därmed ger man båda parter ytterligare en chans att avgöra om man tror att man passar för varandra.