Great Place to Work® Sverige

VD har Ordet!

Thomas Erséus, Kungsleden

4:a plats medelstora organisationer, Sveriges Bästa Arbetsplatser 2010

Geografi eller typ av fastighet är inte det viktigaste för Kungsleden. Vi är nämligen inte som andra fastighetsbolag. Vi drivs istället av att hitta lägen, lokaler och lösningar som man kanske inte direkt tänker på. Sådana som våra hyresgäster behöver för att tackla dagens affärsutmaningar. Se gärna vår webbplats kungsleden.se eller digitala mötesplats lokalamöjligheter.se

"En organisation där människor trivs och utvecklas är en viktig grund för lönsamhet och framgång"

Är det viktigt för Kungsledens kunder att ni är en bra arbetsplats?

Varför?

Ja, absolut. Att vi i varumärkesundersökningar får ett så högt betyg på engagemang av våra kunder tror jag definitivt hänger samman med att våra medarbetare trivs på sin arbetsplats.

Vilken är din viktigaste prioritet när det gäller skapandet av en stark företagskultur?

För mig sitter kulturen inte i väggarna utan hos människorna. Grunden för en stark företagskultur bottnar därför i att alla medarbetare delar en och samma värdegrund. Det i sig behöver naturligtvis inte betyda att alla är lika.

Vad behöver man för kompetens eller attityd för att lyckas väl på Kungsleden?

Nödvändig kompetens beror på roll. Många av våra förvaltare har exempelvis en ingenjörsbakgrund. Attityd är a och o. Som möjligheternas fastighetsbolag söker vi människor med ett öppet sinne och som gillar att öppna dörrar. Även i huvudet. Som bolag vill vi tänka nytt, förenkla det svåra och vara nära våra kunder.

Hur arbetar Kungsleden för att skapa förtroende och engagemang bland medarbetare?

Först och främst vill jag säga att det är ett kontinuerligt arbete där våra chefer och ledare har en viktig roll som förebilder. Vi stöttar därför våra ledare med utbildning och verktyg i deras coachande roll. Jag tror att människor känner förtroende och engagemang när de:

• förstår företagets affär och hur de bäst bidrar
  • får regelbunden feedback och hjälp till egen utveckling
  • känner sig delaktiga i beslut som rör avdelningen
  • känner sig välinformerad
  • ingår i team med chefer som har modet att ta tag i konflikter

Hur kan ni förmedla till en person som söker arbete på Kungsleden att ni är en bra arbetsplats?

Att komma in i vår reception och möta Chanette och Madeleine ger ett väldigt bra första intryck tycker jag. Våra medarbetare är våra bästa ambassadörer och är också bäst lämpade att beskriva Kungsleden som arbetsplats. Att vi rankas bland de bästa företagen i undersökningar som Sveriges Bästa Arbetsplats är såklart också något vi gärna förmedlar.