Micropos Medical AB

Veckans Affärer presenterar Micropos Medical som ett av 16 medicintekniska snilleföretag

Nyhet   •   Apr 10, 2013 17:13 CEST

I Veckans Affärer nummer 14-15, presenteras svenska "Vinnare på vårdvågen" i den globala investeringsrusch som råder kring en ökande äldre befolkning i tillväxtländer. Micropos Medical nämns som ett av 16 spännande  medicintekniska bolag som är på väg att erövra världen.

Veckans affärer lyfter också fram att medicintekniska bolag är en viktig anledning till att hälsovårdsektorn idag står för 20% av Sveriges export.

Ytterligare information finns att läsa i Veckans Affärer nr 14-15 eller på webben:

För ytterligare information kontakta:

Tomas Gustafsson, VD på Micropos Medical AB (publ), 031-772 80 99

Om Micropos Medical AB (publ):

Micropos Medical AB (publ) (www.micropos.se) utvecklar och säljer framtidens produkter för precisionsbehandling av cancer. Bolagets första produkt RayPilot® är inledningsvis avsedd för att säkerställa en förbättrad strålbehandling av prostatacancer. Med en högre precision kan man på ett säkert sätt fokusera strålningen på prostata och öka stråldosen vilket därmed kan ge en ökad möjlighet till en botande behandling samtidigt som vanligt förekommande biverkningar kan minska och behandlingstiden kortas. Klinisk användning visar att RayPilot® kontinuerligt kan detektera prostatans läge och att organet kan röra sig över en centimeter under pågående behandling. RayPilot® kan liknas vid ett GPS-system och består av tre delar; sändare, mottagarsystem och mjukvara. RayPilot® systemet är CE-certifierat och därmed godkänt för Europeisk användning. Bolaget är listat på AktieTorget under aktiesymbolen MPOS.

Välkommen att följa Bolaget på www.facebook.com/microposmedical eller följ pressreleaser om Bolaget på www.mynewsdesk.se sök efter Micropos och välj prenumerera.