Solidar Fonder

Veckans marknadskommentar – fortsatt stark återhämtning på världens börser

Nyhet   •   Jul 15, 2016 08:00 CEST

Fortsatt stark återhämtning på världens börser. Det amerikanska indexet S&P 500 visar på nytt "All time high" och de flesta börser har nu återhämtat det mesta av fallet som brexit- omröstningen orsakade. Den gamla godingen "sitt still i båten" har återigen visat sig vara en klok strategi.

Ny premiärminister utsedd i Storbritannien

En ny premiärminister i Storbritannien, Theresa May är utsedd långt tidigare än vad som aviserats, vilket är positivt för finansmarknaderna. Hon bildar nu sin nya regering i landet för att leda Storbritannien ut ur EU. Fortsättning följer och vi kommer att läsa och höra mer om detta under de närmsta åren. En lång och svår process men förmodligen inte den katastrof som många befarat.

Japanska regeringen aviserar nya stimulanspaket

Bank of England, BOE, lämnar sin styrränta oförändrad på 0,5 procent och den japanska regeringen aviserar nya stimulanspaket.

Den japanska börsen fick ny energi efter att det nya stimulanspaketet aviserades och som kommer att presenteras senare. Den japanska valutan, JPY, har försvagats något.

Beige Book presenterades av centralbanken i USA

I USA presenterade centralbanken sin analys över tillståndet i ekonomin den så kallade Beige Book. Slutsatsen är att ekonomin har växt i blygsam takt de senaste månaderna. Lägre räntor och positiv börs kommer dock att inverka positivt framöver erfar Solidar.

Bättre bolagsrapporter än väntat för JP Morgan, SEB och Alcoa

Rapportperioden har startat och det är nu en intensiv period de närmsta veckorna. De rapporter som presenterats har varit bättre än förväntat bl.a. JP Morgan, SEB samt den amerikanska aluminiumproducenten Alcoa. Många rapporter kvar att vänta.

Solidar håller fast vid sina positioner

Solidar beslutade att inte göra några förändringar i fondernas positioner under veckan. Vi är fortsatt överviktade i aktier även om risken har dragits ned något. Risken för fortsatta kurssvängningar är stor då den politiska osäkerheten i Europa har ökat samt att rapportperioden från företagen just har inletts.

För ytterligare information, kontakta:

Per Ström, Analyschef Solidar, 070-607 19 20