Northmill AB

Vet du vad Bank ID och e-legitimation egentligen är?

Nyhet   •   Sep 14, 2010 16:22 CEST

E-legitimation - Någonting som vi stöter på allt oftare

E-legitimation har blivit alltmer vanligt för personer som använder Internet. Trots att det har blivit så populärt är det inte alla som känner till hur E-legitimation fungerar. Enkelt förklarat kan man säga att E-legitimation är din legitimation på Internet. E-legitimation används för samma ändamål som en vanlig legitimation nämligen för att identifiera sig på nätet för att bland annat kunna godkänna överföringar och betalningar via din Internetbank.

Hur skaffar jag E-legitimation?

För att kunna få och använda E-legitimation måste man vara folkbokförd i Sverige och ha ett svenskt personnummer.  Du kan ansöka om e-legitimation hos din privata bank som har ytterligare information om hur det fungerar och hur du kommer igång. Förutom bankerna kan du även vända dig till följande företag för utfärdande av E-legitimation: Telia, Bank ID och Länsförsäkringar.

Vad är det för skillnad mellan Bank ID och E-legitimation?

Samlingsbegreppet för den här typen av legitimering är E-legitimation. Namnet kan dock variera beroende på vilket företag du vänder dig till. Bank ID är den största E-legitimationen i Sverige och används frekvent av ungefär 2 miljoner privatpersoner. Nordea kallar sin tjänst för Nordeas E-legitimation medan Telia kallar den Telia E-legitimation.

Identifiera dig med E-legitimation hos Easycredit

Hos Easycredit har du kunnat legitimera dig med E-legitimation sedan 2008. Easycredit valde att erbjuda sina kunder identifiering via E-legitimation, i samband med ansökan av ett sms lån, i ett tidigt skede för att öka säkerheten och effektivisera låneprocessen. Redan från den första dagen som vi började erbjuda identifiering via E-legitimation har antalet användare ständigt ökat. Idag ser vi att den siffran stiger vilket tyder på att E-legitimation förankrar sig mer och mer bland internetanvändare.

Är det säkert att identifiera sig via e-legitimation?

Det är både tryggt och säkert att legitimera sig på det här sättet. Det är självklart viktigt att man använder ett säkert lösenord som inte går att gissa sig fram. Man ska exempelvis inte använda sina fyra sista siffror, sitt personnummer eller sitt husdjurs namn.

Easycredit rekommenderar att du följer dessa tips för att höja säkerheten:

1. Använd uppdaterade operativsystem, program, antivirusprogram och brandvägg.

2. Tänk dig för när du tar emot e-mail med bifogat material.

3. Kontrollera om din dator är sårbar genom att undersöka om du använder antivirusprogram och om din brandvägg är aktiv.