Hela Sveriges Assistans

Vi gör skillnad - Vårdföretagarnas upprop

Nyhet   •   Feb 04, 2014 17:00 CET

Hej Bengt!

Varför startade du Hela Sveriges Assistans?
Under min uppväxt behövde min mamma assistans. Det var långt innan det fanns på kartan att lagstadga rätten till hjälp. Hon fick det stöd som hon behövde av en granne. Det har gett mig drivkraften att hjälpa människor till ett bättre liv.

Vad är din bakgrund?

Jag arbetade tidigare som brandman under många år. Tillsammans med min före detta fru startade jag ett företag inom personlig assistans under mitten av 90-talet. Jag hade företagsandan med mig från barnsben eftersom pappa drev eget, så för mig var det ett naturligt steg.

Vilka tre ord beskriver dig bäst?

Långsiktig, trygg och uthållig. Jag är en typisk oxe som är starkt präglad av min uppväxt!

Vad är ditt argument för privat driven vård och omsorg?

Det finns en dynamik i privat driven vård och omsorg. Beslut ska fattas så nära kunden som möjligt. Därför har vi arbetsledare lokalt med kompetens, budgetansvar och verktyg för att driva företaget framåt. Det leder förhoppningsvis även till en mer demokratiskt arbetsplats med större fokus på kunden!

Som privat vårdalternativ har vi varit med och sparat stora skattekostnader genom att hitta nya och effektiva sätt att jobb. Vi är beroende av våra kunder och att de är nöjda. Det innebär också att vi måste vara en bra arbetsgivare för att locka de bästa medarbetarna.

Vilken driftsform har du valt och varför?

Aktiebolag, för mig fanns det inget alternativ. Det är en transparent form för såväl ägaren som kunden och en trygghet för medarbetaren.

Är det okej med vinster i välfärden?

Det är en nödvändighet. Jag är beredd att acceptera begränsningar om jag kan begära tilläggspengar från något annat håll. Det måste finnas ett överskott för att vi ska kunna utveckla verksamheten. Det är ingen skillnad mot de företag som bygger sjukhus eller kör färdtjänst. Men det ska såklart vara en rimlig vinst.

Har debatten om vinstbegränsningar påverkat dig som företagare?

Jag var på Almedalen i somras och då debatterades det. Men det är inget som påverkar vår vardag.

Vad händer med ditt företag om det blir ett vinstförbud?

Det är svårt att svara på, mycket beroende på hur förbudet skulle se ut. Men vi skulle sannolikt behöva organisera om oss.

Vad är en modern välfärd enligt dig?

Det är den enskildas möjlighet att välja själv mellan olika typer av företag. Det leder till en dynamisk arbetsmarknad där medarbetare får vara med och bestämma.

Hur gör du och dina medarbetare skillnad för era kunder?

Vi har arbetat aktivt med att minska personalomsättningen för att kunden ska vara trygg med sin assistent. Då vågar de ta klivet att resa, utbilda sig, eller flytta till något eget för att utvecklas som personer. En av våra kunder sedan sju år har ett medfött funktionshinder och hatade att resa på grund av att hon kände sig otrygg. Nu reser hon över hela världen och planerar en resa till USA i vår. Tack vare ett långsiktigt arbete med sin assistent vågar hon sig ut på egna äventyr.

Vi är också måna om att anhöriga ska kunna fortsätta vara anhöriga, och behålla sina tidigare arbeten. Det är bara möjligt genom en välfungerande assistans – något som ofta glöms bort i debatten.

Varför har du skrivit under uppropet?

Det är alldeles för sällan som det lyfts fram att personlig assistans är en nödvändighet för samhället. Genom att hjälpa kunden till ett bättre och mer självständigt liv minskar också samhällets kostnader. Jämfört med tidigare, då funktionshindrade ofta institutionaliserades, kan de idag med hjälp av assistans arbeta och betala skatt. Vi har till och med en kund som är läkare.

Tack! Hur ser resten av din arbetsdag ut nu?

På förmiddagen har vi ett ledningsgruppsmöte och i eftermiddag ska vi diskutera säljprocesser. Sen åker jag till Jönköping för att träffa en samordnare ikväll och kunder imorgon. Dagarna är långa men roliga!