Stefan Ahnén AB

​Vi kan nu erbjuda kurser i diagnostiskt ultraljud med inriktning muskuloskeletal diagnostik (MSK), nästa kurs STEG 1 – Introduktionskurs 4-5/2 - 2017

Nyhet   •   Nov 21, 2016 08:00 CET

Vi erbjuder kvalificerade kurser för dig som är intresserad av att lära dig att bli duktigare och säkrare i din muskuloskeletala diagnostik med hjälp av ultraljudsskanning. Kursen passar utmärkt för dig som är läkare, naprapat, sjukgymnast, kiropraktor eller annan legitimerad vårdgivare. Det finns inget krav på förkunskap inom ultraljudsdiagnostik i det första steget som är en introduktionskurs. Du behöver heller inte ha en egen ultraljudsutrustning vid introduktionskursen, men det är rekommenderat att ha det för att kunna gå de mer fördjupande stegen.

Bara tre steg till examen

Totalt erbjuder vi tre steg som leder till examen i ultraljudsdiagnostik
muskuloskeletalt:

• STEG 1 – Introduktionskurs
  • STEG 2 – Fördjupning
    Delas in i nedre och övre extremitet som två separata kurser.
  • STEG 3 – Repetition och examination

STEG 1 – Introduktionskurs

I denna första del, STEG 1, lär du dig hur maskinerna fungerar och får skanna strukturer från topp till tå i fot, knä, höft, bål, axel, armbåge och hand. Kursen blandar teori och praktik såsom fördelar med ultraljud och hur forskningen ligger till – hur står sig ultraljud mot MRI eller slätröntgen? Vi följer internationella riktlinjer om positionering och protokoll för skanning. Du får lära dig om de fallgropar som finns och hur man tolkar en bild samt hur du använder utrustningen i din kliniska vardag och hur du journalför. Vi kommer även att titta på exempel på patologi.

Aktuella datum: 4-5/2 2017
Pris: 6 000:- ex moms