B3 Healthcare Consulting AB

Vitalis: Alltid lika stimulerande

Nyhet   •   Apr 21, 2013 19:27 CEST

På Vitalis infinner sig den där vi-känslan av hur vi tillsammans faktiskt håller på att bygga upp framtidens vård och omsorg. Och ibland behövs de här kickarna – att få träffa andra som sliter med vardagsfrågorna och som är stolta över det de gör – men inte nöjda!

Just nu är det spännande förändringar på gång. Nu talar alla om att vi ska ha gemensamma lösningar, inte nationella. En ny myndighet i januari 2014 löser nog inte allt men ger spännande möjligheter. Och efter år av teknisk utveckling och it-projekt pratar allt fler om verksamhetsutveckling och behovet av en fungerande ledning och styrning av vårdverksamheten, i vidaste bemärkelse.

Ändå undrar jag var alla kommunala verksamheters representanter fanns. Vi hade många möten med regioner, sjukhus och primärvård – gott så med tanke på de utmaningar som finns där – men med patientens bästa i fokus krävs att hela vårdkedjan finns med. Och där är vi inte riktigt än om inte arbetsgivare också låter dem som dagligen ska kombinera praktiska uppgifter med tillämpad e-hälsa, att utvecklas och delta i dessa mötesplatser.

Dessutom kommer jag att minnas årets Vitalis för de tre fantastiska tavlor som målades i samverkan i vår monter. En ser du i kollaget ovan och sammanlagt skänker vi tillsammans över 3 000 kronor till Läkare utan gränser. Det ger också hopp!

RAGNAR LINDBLAD

ragnar.lindblad@b3it.se