Civil Rights Defenders

Vitryskt journalistförbund anklagas för lagbrott

Nyhet   •   Jan 18, 2010 12:00 CET

Den 15 januari fick BAJ en officiell varning för en rad påstådda lagbrott.  BAJ har ett Juridiskt center för skydd av medier men dess aktiviteter är inte i enlighet med organisationens stadgar, enligt departementets varning. De målsättningar som BAJ räknar upp på sin hemsida sägs också bryta mot stadgarna. Men BAJ:s ordförande har svårt att förstå anklagelserna.

– Det finns inga klargöranden om vilka målsättningar som inte överensstämmer med vilka skrivelser i stadgarna, säger Zjanna Litvina, BAJ:s ordförande, i ett pressmeddelande.

På BAJ:s medlemskort står det ”Press” vilket enligt justitiedepartementet inte är tillåtet eftersom organisationen inte är ett massmedium. Det är ett brott mot medielagen, skriver departementet.

– Justitiedepartementet självt slår fast att BAJ inte är ett massmedium. Så det är svårt att förstå hur en icke-statlig organisation kan bryta mot medielagen, säger Andrej Bastunets, vice ordförande i BAJ.

Justitiedepartementet kräver att BAJ inom en månad återkallar alla organisationens ID-kort och åtgärdar alla andra brott samt avlägger en rapport om det till departementet.

– Man kan bara spekulera i om detta är en konsekvens av BAJ:s allt mer framgångsrika arbete med att informera om mediesituationen och människorättssituationen i Vitryssland på den internationella arenan, säger Erik Esbjörnson, programansvarig på Civil Rights Defenders.