Amzungo Volontärresor

Volontär på Sri Lanka med Amzungo Volontärresor

Nyhet   •   Mar 24, 2012 13:12 CET

Sri Lanka som ligger i Asien, söder om Indien, är en tropisk och naturskön ö. Här bjuds på ett härligt klimat året runt (25-30 grader), fina sandstränder, gröntäckta berg, vackra korallrev, buddhisttempel, teplantager och vänliga människor.

Med Amzungo Volontärresor kan du nu arbeta som volontär här efter att Lisa på Amzungo nyligen varit på en resa i Asien! Våra första projekt  är ett skyddshem för utsatta flickor och kvinnor samt ett sköldpaddsprojekt .

Skyddshem för kvinnor

Vårt projekt för kvinnor och flickor som behöver ett hem och skydd ligger i Kandy.  Detta är det enda skyddshuset för kvinnor i regionen och genom ett beslut från domstolen får kvinnorna rätt att bo och skyddas på hemmet. Kvinnorna som bor här har haft det mycket svårt och många har råkat ut för sexuella övergrepp eller är traumatiserade på grund av andra saker. Flickorna och kvinnorna är mellan 8-25 år gamla och några av dem kan vara gravida.

Syftet med projektet är att flickorna och kvinnorna ska ha någon att prata med och få lära känna nya människor som kommer utifrån. Målet är att de ska känna sig trygga så att de kan återvända till samhället.

Sköldpaddor

Då många sköldpaddor far illa när de fastnar i fiskarnas nät och skadas tar man på centret man hand om de skadade sköldpaddorna som hittats så att de får en chans att överleva och ha det bra. En del av sköldpaddorna som hittas kan ha råkat ut för andra saker, som att ha fått en krok i halsen, ätit plast eller blivit drabbad av någon sjukdom. På projektet ser man efter sköldpaddorna tills de förhoppningsvis blir friska nog igen för att släppa ut dem i friheten.

Syftet med projektet är att rädda de sköldpaddor som farit illa däran och målet är att sköldpaddorna ska bli så välmående att de klarar sig själva ute i det fria.

Se projekten här >>

Håll även utkik efter fler nya projekt som kommer snart!

Varma hälsningar

Jenny & Lisa