EyeTrackShop

Webbkameror mäter dina ögon

Nyhet   •   Nov 02, 2011 07:00 CET

EyeTrackShop har utvecklat en tjänst som kan mäta var folk tittar, genom vanliga webkameror. Undersökningen görs när folk surfar på sina datorer i hemmiljö. Mätningen avslöjar hur effektiv videoannonsen på YouTube är i termer av hur många som faktiskt tittar på den, men också vilka delar som drar till sig uppmärksamhet – och vilka delar som inte gör det.

Den här typen av effektmätningar kommer förmodligen att bli väldigt viktiga verktyg för branschen framöver, menar säljchefen för YouTube och Display på Google Sverige, Peter Nordlöv.

”Efterfrågan på att även kunna mäta effekten av TV- och Video-annonser bland våra kunder är stor”, säger Mathias Plank, grundare och VD på EyeTrackShop.

”TV-reklam har fortfarande den största delen av investeringarna, samtidigt är videoannonsering ett snabbt växande segment inom online-annonsering. Därför ser vi att det är viktigt att utveckla bra sätt att för att förtesta, mäta och följa upp videoannonsering på webben, säger Anders Löfgren, strategisk planner på mediabyrån MediaCom, som placerat reklamfilmen åt en av sina kunder på YouTube.

Tjänsten att effektmäta videoannonser med Webcam EyeTracking kommer EyeTrackShop lansera globalt i början av nästa år.

För mer information, kontakta:
Mathias Plank, grundare och VD, EyeTrackShop, tel  070 536 02 00, mathias@eyetrackshop.com
Peter Nordlöv, Sales Manager YouTube & Display, Google, tel 070 634 30 27, peternordlov@google.com
Anders Löfgren, Strategisk Planner, MediaCom, tel 073 314 40 92, anders.lofgren@mediacom.se