Centercom AB

Webbplatser för VB Energi förenklar för kunderna

Nyhet   •   Aug 09, 2012 12:54 CEST

Centercom lanserar en ny webbplats och nya ”Mina sidor” för Västerbergslagens Energi (VB Energi), en företagsgrupp verksam inom elförsäljning, elnät, fjärrvärme, stadsnät och kraftproduktion. Mer lättöverskådlig information, integration med flera verksamhetssystem och förbättrade Mina sidor för kunderna är några av de många nyheterna.

Precis som andra heltäckande energibolag hanterar VB Energi stora mängder information inom olika affärsområden. Därför har vi lagt stort fokus på att skapa en tydlig struktur och att göra webbsidorna lättnavigerade. Dessutom kan mycket data numera presenteras visuellt, baserat på kundens val, vilket gör det lättare att ta till sig informationen.
– För att lyckas med ett sånt här projekt krävs givetvis en leverantör som förstår oss och verksamheten, säger Aiki Rillo, marknadschef på VB Energi. Lika viktigt har det varit att få olika verksamhetssystem integrerade med webbplatsen. Till exempel kan kunderna, förutom att ha bättre koll på sina avtal och tjänster, även se aktuell driftinformation, få larm via sms eller e-post vid avbrott och hålla koll på vattennivåer i sjöar och dammar. Det senare är något vi är väldigt stolta över. Det är sådana detaljer som gör livet mycket enklare för kunder med villor eller fritidshus längs med vattendragen.

Nya Mina sidor – kundtjänst dygnet runt

VB Energi:s nya Mina sidor har utformats som en kontrollpanel. Där kan kunderna se aktuell energiförbrukning och jämföra den med tidigare perioder. De kan även hämta fakturor, göra adressändringar och förändra sina avtal. Allt lättillgängligt och säkert samtidigt som det frigör tid för VB Energi:s kundtjänst. Dessutom ger de uppdaterade funktionerna VB Energi ett både kostnadseffektivt och miljövänligt sätt att nå existerande kunder med erbjudanden och tjänster.
– Vi har samarbetat med Centercom under många år, säger Aiki Rillo. Därför visste vi att även det här projektet och den löpande supporten kommer att fungera. Vad vi däremot inte räknade med var de snabba och positiva kommentarerna från våra kunder. Det gör givetvis att vi är än mer nöjda.

Smidig administration

En betydande del av information på webbsidan uppdateras automatiskt. Med ett modernt webbpubliceringssystem eller Content Management System (CMS) som grund är de olika verksamhetssystemen sammankopplade med webbplatsen. Löpande information, texter, bilder, nyheter och erbjudanden hanteras av redaktörer.
– Det är väldigt spännande att driva den här typen av projekt eftersom flera av våra olika kompetensområden kommer till användning samtidigt, säger Tommy Skarpling, huvudansvarig för projektet på Centercom. Informationsmängden har helt klart varit en utmaning, men som vanligt gäller det att se webbplatsen och strukturen från besökarens ögon. Den snabba återkopplingen från slutkunderna visar att vi har lyckats bra, vilket är enormt kul.

Den nya webbsidan hittar du på www.vbenergi.se .
För mer information kontakta:
Björn Ehlin VD, Centercom AB, 011-285281 bjorn.ehlin@centercom.se  www.centercom.se

Västerbergslagens Energi AB (VB Energi) är en företagsgrupp verksamt inom elförsäljning, elnät, fjärvärme, stadsnät och kraftproduktion. VB Energi bildades 1983 och koncernen ägs idag av Vattenfall samt kommunerna Ludvika och Fagersta.

Centercom utvecklar publika och interna webblösningar för kunder med höga krav. De tar även fram mobila lösningar, appar och skräddarsydda system. Centercom bildades 1998 och har idag kunder i tio länder.