Oxpand

Webbyrån Oxpand utmanar de etablerade klockföretagen

Nyhet   •   Feb 19, 2013 11:01 CET

På webbyrån Oxpand hjälper man till vardags andra företagare att skapa hemsidor och etablera sig på webben. Nu tar man officiellt steget in i e-handeln och öppnar de virtuella dörrarna till sin egen butik.

Carl Fridsjö, grundare av Oxpand. Berätta kort om det nya projektet.

e-Butiken heter Stilrenaklockor.se och precis som namnet antyder så är målet att tillhandahålla stilrena, attraktiva och prisvärda klockor.

Klockbranschen är tuff och har redan många etablerade aktörer, hur kommer det sig att ni ser en affärsmöjlighet i detta?

Vi har ett lite annorlunda tillvägagångssätt än de andra. För det första så satsar vi inte endast på dyra märkesklockor. Precis som att man varierar sin klädstil anser vi också att stilen på klockan är något man bör kunna variera. Våra billiga klockor tillåter detta, samtidigt som vi lägger stort fokus på att bibehålla stil, kvalité och den ”attraktiva känslan”.

För det andra så kommer vi från en bakgrund inom just e-handel och internetmarknadsföring och besitter en hel del kompetens inom området.

Vad tror du blir den största utmaningen med projektet?

Precis som du säger så är konkurrensen hög. Vi börjar inte med en fysisk butik som redan har ett stort innestående lager och avtal med olika leverantörer. Det enda startkapitalet vi går in med är vår kunskap och passion. Jag hoppas verkligen att uttrycket ”alla älskar en underdog” stämmer, för det är just vad vi är.

Hemsidan lanserades för cirka en månad sedan, hur har starten varit?

Över all förväntan! Mindre än 1 månad har passerat och vi har redan tagit placeringar på sida 1 och 2 under majoriteten av de viktigaste sökorden på Google. Tusentals besökare har redan hittat butiken och om man ser till konverteringsgraden (delen besökare som förvandlas till kunder) tycks de också gilla vårt utbud.

Feedbacken från kundkontakter har varit enhälligt positiv. Vi har även mottagit konstruktiv kritik från en del branschkollegor som vi i dagsläget jobbar på att implementera. Även om vi i dagsläget är nöjda så är butiken fortfarande väldigt ny och vi har mycket arbete framför oss i alla olika led.

Vad blir nästa steg?

Nästa steg blir att ta otroligt väl hand om våra älskade kunder och leverera efter allas förväntningar. Vi kommer hålla e-butiken levande och ständigt utöka med nya klockor och produkter. Fokus kommer också att ligga på att skala upp marknadsföringen och nå ut till fler människor.

Tack för din tid och ett stort lycka till med verksamheten!

Tack själv.

För mer information, kontakta info@oxpand.com.