Stockpicker AB

Wiking Mineral rusade

Nyhet   •   Dec 08, 2009 21:49 CET

Stockholmsbörsen backade på tisdagen och tyngdes, liksom övriga Europabörser, av svag tysk industristatistik, sänkt kreditbetyg från Fitch för Greklands långsiktiga valutaupplåning och förnyad Dubaioro. Men det fanns några mindre bolag som lyfte.

Wiking Mineral, som vi kommenterade i måndagens Marketupdate, fortsatte sin uppgång med ytterligare 9,2 procent till 1,42 kronor. Bakom uppgången ligger gårdagens nyhet avseende resultatet av ett kaxborrningsprogram utfört under februari-september vid Bastutjärnen nära Boliden i Västerbotten. Halterna är ovanligt höga för att komma från kaxborrning.

Eolus Vind avancerade 8,9 procent till 46,50 kronor. Bolaget har tecknat ett avtal med SCA Skog AB om att arrendera mark för exploatering av vindkraftverk i Västernorrland och Jämtland.

Central Asia Golds styrelseordförande Lars Guldstrand har köpt ytterligare 24.000 aktier i bolaget och hans innehav uppgår därmed till 64.000 aktier. Aktien handlades upp 1,3 procent till 15,20 kronor

Beställ en gratisprenumeration direkt på MarketUpdate.