Installatörsföretagen

World Plumbing day skapar medvetenhet om vattnets betydelse för välfärd

Nyhet   •   Mar 09, 2012 14:22 CET

I veckan presenterades siffror från FN om att världen har uppnått målet om tillgång till rent vatten. Men siffrorna som återstår är skrämmande, fortfarande har 800 miljoner människor inte tillgång till rent vatten. För 22 år sedan kunde 24 procent av världens befolkning inte få tag i rent vatten. För två år sedan var andelen nere i elva procent, målet var en halvering. Om nuvarande förbättringstakt kan hålla i sig ska inga barn behöva dricka förorenat vatten om elva år.

Däremot konstateras att tillgången till toaletter utvecklas alldeles för långsamt. Det är precis lika viktigt för världshälsan att människor kan uträtta sina behov utan att riskera smittspridning. Tillgången till sanitet, det vill säga toaletter, går visserligen framåt men alldeles för långsamt.

- Det är viktigt att vi i VVS-branschen delar med oss av vår kunskap och både skapar förutsättningar och möjliggör hälsa och säkerhet för jordens befolkning, säger Pär Bönnestig, Informationschef på VVS Företagen.

Så om vi säger att glaset är halvfullt eller halvtomt är en definitionsfråga. Att ha det lite bättre än att leva i extremt armod är förstås positivt, men över en miljard extremt fattiga människor i världen är fortfarande en nedslående siffra. Trots att den värsta fattigdomen var mer utbredd förr.

World Plumbing Day har initierats för att skapa en medvetenhet och att hjälpa allmänheten att bättre förstå den avgörande roll som VVS-branschen spelar för att skydda människors hälsa och säkerhet. Runt om i världen uppmärksammas dagen på olika sätt, bland annat genom artiklar, aktiviteter i skolor och uppvaktningar av berörda politiker. World Plumbing Day instiftades 2009 av World Plumbing Council för att lyfta medvetenheten av den viktiga roll som den globala VVS-branschen har. World Plumbing Day infaller alltid den 11 mars.

VVS Företagen bidrar bland annat genom att stödja ett barnhemsprojekt i Ghana där vi levererat en vattentank som fylls på och möjliggör rent vatten till barnhemmet.

Skrivet av: Karoline Hammar