2016 bjöd på ny toppnotering i transaktionsvolym

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2017 08:00 CET

2016 går till historien som ännu ett år med ny toppnotering i transaktionsvolym på den svenska fastighetsmarknaden. Totalt genomfördes affärer till en volym om 201 miljarder* kronor under ett mycket intensivt 2016 vilket innebär en ökning med 37 procent (motsvarande siffra för 2015 var 147 miljarder kronor). Newsec förutspår att transaktionsintensiteten kommer att bestå under 2017.

Kontor och bostäder fortsätter vara de mest populära segmenten på marknaden och står tillsammans för knappt 55 procent av transaktionsvolymen. Geografiskt har regionstäder ökat kraftigt i attraktivitet under 2016 och står under året för 28 procent av transaktionsvolymen(motsvarande siffra för helåret 2015 var 22 procent).

”Andelen transaktioner med fastigheter utanför Sveriges tre största städer har stigit avsevärt under 2016. Köptrycket är betydligt högre än säljtrycket varför man nu går efter objekt och områden som i andra marknadslägen inte rankar lika högt. Även portföljer som tidigare varit på marknaden utan framgång har under året gått att sälja. Gynnsamma marknadsförutsättningar i form av låg ränta och tillgång till finansiering möjliggör dessa affärer och blir en del av förklaringen till transaktionsrekordet”, säger Max Barclay, VD Newsecs svenska rådgivningsverksamhet.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1000 medarbetare fördelade på 32 kontor. Newsec har ca 260 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 500 000 kvadratmeter, genomför transaktioner om mer än 30 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1000 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.