79 procent av alla kommersiella fastighetsköp i Sverige görs av utländska investerare

Pressmeddelande   •  Sep 04, 2003 14:15 CEST

Under första halvåret 2003 har utländska fonder och bolag köpt svenska fastigheter för 23 miljarder kronor, vilket motsvarar 79 procent av samtliga större affärer i år. Det är framför allt tyska fastighetsfonder och amerikanska sk "opportunity funds" som är de mest aktiva köparna. Antalet utländska aktörer på den svenska fastighetsmarknaden har ökat markant de senaste åren; från 14 procent 2000 till 45 procent 2002. Den nordiska marknaden har många fördelar och det utländska köpintresset kommer att fortsätta, spår fastighetsrådgivaren NewSec i sin höstrapport, "Nordic Report Fall 2003".

De nordiska länderna och Baltikum bedöms få en starkare ekonomisk utveckling än övriga Europa de närmaste åren, vilket är en grundförutsättning för lyckade fastighetsinvesteringar. Internationella kapitalplacerare som tappat förtroendet för aktiemarknaden och anser att obligationer och andra ränteplaceringar ger för låg avkastning, söker nu sin lycka i fastigheter. Norden har efter Storbritannien och Frankrike Europas största fastighetsmarknad där Sverige, med den mest utvecklade marknaden, är dörröppnaren.

Flera faktorer gör den svenska fastighetsmarknaden attraktiv: Likviditeten, det vill säga möjligheten att både köpa och få fastigheten såld, är mycket god. Därtill kommer låga transaktionskostnader och en extremt transparent marknad. Möjlighet att finna omfattande information om fastigheten och dess ägare imponerar stort och skapar ett okomplicerat klimat för fastighetsinvesteringar.

En stor affär under första halvåret 2003 var Royal Bank of Scotlands köp av Nordisk Renting. Goldman Sachs köp förvärvade två stora fastighetsportföljer innehållande kontorsfastigheter dels från Länsförsäkringar fastigheter för drygt 2 miljarder kronor och dels i juli från Drott en portfölj för mer än fem miljarder där bl a Globen-området ingår. Investerarna får ytterligare möjligheter under hösten då flera stora byggbolag, institutioner och industriföretag av strukturella skäl planerar att fortsätta sälja ut hela eller delar av sina fastighetsportföljer. I framtiden får vi vänja oss vid att se utländska ägare till våra kontor och bostäder, konstaterar NewSec.

Rapporten, "Nordic Report Fall 2003", återfinns i sin helhet som pdf på www.newsec.se

För ytterligare information kontakta:
Jan Wejdmark, Chef NewSec Rådgivning och ansvarig utgivare för Nordic Report
Mobil: 0708- 44 30 45
jan.wejdmark@newsec.se

Jenny Fridh, Kommunikationsansvarig
jenny.fridh@newsec.se

NewSec är Nordens och Östersjöregionens ledande fastighetsrådgivare med kompetens inom fastighetsrådgivning, förvaltning och investment management. Med cirka 300 medarbetare i sju länder tillhandahåller vi branschens främsta kompetens och erbjuder det bredaste och djupaste tjänsteutbudet på marknaden.