Biblioteksgatan tillförs mer handelsyta - Pressmeddelande 091208

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2009 14:13 CET

SEB Trygg Liv Gamla genom Newsec Asset Management har under de senaste två åren byggt om och utvecklat en av sina viktigaste fastigheter, Kv Skären 6 vid Norrmalms Torg. Inne på gården har en helt ny huskropp tillförts för att skapa en mer flexibel byggnad med ny adress Biblioteksgatan 1 (en av Stockholms bästa adresser). Utöver den nya huskroppen har dessutom gårdsbjälklaget lyfts för att möjliggöra en storbutikslösning i två plan. Genom denna tillbyggnad tillförs Biblioteksgatan som område 300 kvm mer kontors- respektive 500 kvm mer handelsyta.

Nya kontorshyresgäster är bl.a. Macquarie Capital som flyttat in tidigare under året.
Ny butikshyresgäst blir GERTRUDE HOME BED AND BATH (publ) som idag återfinns i varuhuset NK under namnet NK Bädd & Bad (publ).

NK Bädd & Bad (publ) byter namn i samband med flytten till Norrmalmstorg. Den nya exklusiva butiken blir därmed en av norra Europas största lifestylebutik med huvudinriktning bädd- och bad produkter. - ”Med ett unikt sortiment och ensamrätt på flertalet exklusiva varumärken kommer butiken att bli en inspiration och shoppingupplevelse utöver det vanliga”, säger företagets grundare Staffan Lindborg som i nära samarbete med design- och inredningsbyrån Code Concept Design ska utforma det ultimata inredningshuset på över 900 kvm för 2010-talets kunder. GERTRUDE HOME BED AND BATH kommer att stå klart i slutet av februari 2010.

Newsec Asset Management arbetar med uthyrning, fastighetsutveckling och förvaltning av fastigheten som ägs av Gamla Livförsäkringsaktiebolaget SEB Trygg Liv.

För ytterligare information kontakta:

Anders Nyström, Kundansvarig SEB-uppdraget, Newsec Asset Management
Telefon 070-8244023, e-post anders.nystrom@newsec.se

Cecilia Ahlquist, Informationschef, Newsec Asset Management
Telefon 0708-24 40 35, e-post cecilia.ahlquist@newsec.se

Newsec är norra Europas enda fullserviceföretag inom fastighetsbranschen, med över 20 kontor i 8 länder. Newsec erbjuder tjänster till såväl fastighetsägare som företag som hyr eller äger sin fastighet. Newsec har över 700 anställda och har den senaste tiden varit rådgivare i affärer med ett sammanlagt värde av över 90 miljarder kronor. Vi värderar fastigheter värda mer än 650 miljarder kronor per år och förvaltar över 1000 fastigheter med ett totalt värde av 100 miljarder kronor. Via vårt väl underhållna internationella nätverk om 6000 konsulter, kan vi erbjuda våra tjänster på den globala marknaden. Detta gör oss till norra Europas enda fullserviceföretag inom fastighetsbranschen vilket ger oss en unik förmåga att förutsäga framtiden. www.newsec.se