Fastigheter fortsätter leverera en attraktiv avkastning

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2015 08:00 CET

Låga räntor, ökad riskvilja, god tillgång till finansiering samt relativt låg vakansrisk gör att direktavkastningskraven för fastigheter fortsätter att sjunka, samtidigt som avkastningskraven utanför bästa läge närmar sig primärlägen. God hyresutveckling och låga vakanser driver dock totalavkastningen för fastigheter i bästa läge, enligt vårens utgåva av Newsec Property Outlook som publiceras idag. Fastigheter kommer därmed fortsätta leverera en attraktiv avkastning i relation till andra tillgångsslag.

Riksbankens beslut att sänka den svenska centralbanken räntan till -0,10 procent i början februari är en åtgärd som kommer att gå till historien och leda till en fortsatt välmående marknadsmiljö för fastighetssektorn i hela Norden de kommande kvartalen.

”Transaktionsvolymen nådde rekordnivåer i Sverige under fjolåret. Allt talar för en fortsatt hög likviditet, vilket gör tidpunkten optimal för fastighetsägare och investerare som har behov eller vilja av att omstrukturera sina portföljer och därmed säkra framtida kassaflöde”, säger Max Barclay, VD på Newsecs svenska rådgivningsbolag.

Inhemska aktörer kommer att fortsätta dominera transaktionsmarknaden. Det finns dock ett tydligt intresse för den nordiska, och i synnerhet den svenska, fastighetsmarknaden hos internationella aktörer. Inte minst efter höstens försvagning av kronan. Ett intresse som även sträcker sig utanför storstäderna, och som mycket väl kan resultera i fler investeringar under året.

”De allt lägre direktavkastningskraven tillsammans med ett gynnsamt finansieringsklimat har gjort att investerare och fastighetsägare alltmer söker avkastning från investeringar i utvecklingsprojekt samt i ny- och ombyggnationer som ett komplement till förvärv av fastigheter för att skapa mervärde”, säger Max Barclay, VD på Newsecs svenska rådgivningsbolag.

Newsec – The Full Service Property House in Northern Europe – erbjuder fastighetsägare, investerare och lokalanvändare ett helhetsutbud av tjänster. Newsec grundades 1994 och är idag ett partnerägt bolag med ca 1000 medarbetare fördelade på 32 kontor. Newsec har ca 260 miljarder kronor under förvaltning, tecknar årligen hyresavtal om ca 500 000 kvadratmeter, genomför transaktioner om mer än 30 miljarder kronor och värderar fastigheter till ett underliggande värde av ca 1000 miljarder kronor. Tack vare stora volymer, lokal närvaro samt bredd och djup inom olika verksamheter besitter Newsec unik kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.