Fastigheter utanför ”bästa läge” vinnare under 2013

Pressmeddelande   •   Jan 03, 2014 08:00 CET

Det var ett tydligt skifte på den svenska fastighetsmarknaden under 2013. Transaktionsaktiviteten för fastigheter utanför citylägen ökade samtidigt som direktavkastningskraven för fastigheter i innerstads- och närförortslägen sjönk. Transaktionsvolymen på den svenska fastighetsmarknaden uppgick till närmare 91 miljarder kronor under 2013 – avseende transaktioner över 100 miljoner kronor (jämfört med 107 miljarder kronor 2012). I och med att en betydande del av transaktionerna skedde utanför bästa läge ökade antalet transaktioner till 199 (192).

”Ökad riskvilja hos investerarna, bättre tillgång till finansiering och lägre vakansrisk har gjort fastigheter utanför bästa läge till vinnare på marknaden. Trots att avkastningen för andra tillgångsslag, som aktier och obligationer, har förbättrats markant på senare tid ger fastigheter fortfarande en attraktiv riskjusterad avkastning”, säger Arvid Lindqvist, Chefekonom Newsec.

Liksom tidigare år är det svenska institutioner och välkonsoliderade fastighetsbolag som investerar, men typen av objekt har förändats. Från att under åren efter finanskrisen har varit i princip helt fokuserade på kontor och bostadsfastigheter i bästa läge, har nu fokus flyttats till fastighetssegment utanför bästa läge, som kontor i innerstads- och närförortslägen, samt bostäder i ytterstadslägen och tillväxtstäder.

Ett flertal affärer har även skett i sekundära kontorslägen, samt transaktioner av handels- och logistikportföljer spridda i hela Sverige. Samtidigt har aktiviteten i CBD-lägena i de tre storstäderna minskat. Endast en handfull affärer har ägt rum i bästa läge i de tre storstäderna, varav de flesta i Göteborg. Den enda större kontorstransaktionen i Stockholm CBD under året var AMF som förvärvade kvarteret Jericho 34 i centrala Stockholm av Allianz för cirka 1,6 miljarder kronor.

Trots att utländska investerare gjorde att antal betydande investeringar under året, speciellt inom kontors- och handelssegmenten, var den totala andelen utländska investeringar kvar på historiskt låga 14 procent.

För ytterligare information, kontakta:
Arvid Lindqvist, Chefekonom Telefon 0708-43 30 50, e-post arvid.lindqvist@newsec.se

Niklas Alm, Kommunikationsdirektör Telefon 0708-24 40 88, e-post niklas.alm@newsec.se

Newsec grundades 1994 och är partnerägt. Idag har bolaget över 600 medarbetare fördelade på ett 20-tal kontor runt om i norra Europa. Newsec genomför årligen tusentals uppdrag och förvaltar över 1 500 fastigheter. Genom den stora volymen, lokal närvaro samt bredden och djupet inom de olika verksamheterna erhålls stor kunskap om fastighetsmarknaden i norra Europa.